Twinkle | Digital Commerce

Google en Amazon wijzen Amerikaanse kopers de weg

2017-05-27
155130
  • 1:03

Google is onder Amerikaanse consumenten de favoriete hulpbron bij het nemen van een aankoopbeslissing. Ook Amazon verslaat de winkelstraat in populariteit, blijkt uit onderzoek van Forrester Research.


Google is voor 20 procent van de volwassenen in de VS most helpful bij aankoopbeslissingen, Amazon volgt kort daarachter met 19 procent. ‘Traditionele winkels’, scoren 12 procent, net als hun websites (gedeeld derde). Facebook is slechts bij 1 procent van de respondenten favoriet. Uit de cijfers blijkt dat er heel veel verschillende oriëntatievoorkeuren leven onder Amerikaanse consumenten. Bovendien dragen aan veel aankoopbeslissingen meerdere oriëntatiebronnen bij.

Mobiel nog weinig ingezet
Forrester Research constateert dat nog maar weinig consumenten de mobiele telefoon gebruiken bij de aankooporiëntatie; zelfs van de digital savvy Amerikansen (zij die zich onlangs online oriënteerden én online kochten) gebruikte slechts 7 procent het mobieltje voorafgaand aan een recente aankoop.

Webshoppers: eerst Amazon.com
Forrester Research bracht eerder deze zomer specifieke cijfers over de customer journey van webshoppers naar buiten. Liefst drie op de tien Amerikaanse internetkopers (30 procent) zegt een online productzoektocht te beginnen op Amazon.com. Google, twee jaar geleden nog het dominante vetrekpunt voor e-commere, scoorde in dat onderzoek niet meer dan 13 procent.