Twinkle | Digital Commerce

Malaise gaat aan webwinkelier voorbij

2017-11-08
180101
  • 1:22

Nederlandse verkopers op afstand hebben een goede julimaand achter de rug, becijferde het CBS. Ze boekten 13 procent meer omzet dan in juli vorig jaar. De groei was in anderhalf jaar niet zo groot, de algehele bestedingsmalaise ten spijt.

Over de hele linie (offline plus online) daalde de Nederlandse detailhandelsomzet met 4 procent. Dat heeft deels te maken met het aantal ‘koopdagen’ in juli, aldus het CBS: anders was de omzetdaling op 1 procent uitgekomen.

Non-food levert in
Het zijn de fysieke winkeliers die omzet inleverden: de afname bleef bij fysieke voedings- en genotsmiddelenwinkels beperkt tot 1,3 procent, vooral dankzij een prijsverhoging van 1,7 procent ten opzichte van juli vorig jaar. Non-food retailers moesten het met 6,9 procent minder inkomsten stellen. Het verkochte volume daalde met liefst 7,8 procent. De grootste verliezers zijn winkeliers in woninginrichting (10,4 procent minder omzet), bovenkleding (-9,3 procent) en consumentenelektronica (-8,8 procent).

Groeiversnelling
Winkeliers die het gros van hun producten op afstand verkopen (‘postorderbedrijven en internetwinkels’ volgens het CBS) zagen niet alleen een omzetplus, ze zagen de groei ook versnellen. In de eerste helft van dit jaar boekten ze samen 7,9 procent meer omzet dan in dezelfde periode vorig jaar. De daarop volgende maand juli laat met 13,0 procent een nog positevere omzetontwikkeling zien. Offline retailers snoepen al met al meer en meer omzet van hun fysieke concurrenten af.

Thuiswinkel Markt Monitor
Concrete omzetcijfers brengt het CBS niet naar buiten. Later deze maand verschijnt een nieuwe editie van de Thuiswinkel Markt Monitor. Daarin staan wel omzetgetallen over online consumentenverkoop in Nederland.