Maandag 24 september 2012

3379 keer gelezenNu reageren

Vente-Exclusive zet ‘gewone’ webwinkel naast koopjessite

Vente-Exclusive zet ‘gewone’ webwinkel naast koopjessite

Vente-Exclusive bereidt zich voor op de marktintroductie van Yaminta, een webwinkel met seizoenscollecties dameskleding voor Nederland en België. Voor de nieuwe site gaat Vente-Exclusive kleding aankopen, die komt te liggen bij Docdata in Waalwijk.
  
Met 1,8 miljoen registraties in Nederland en België is Vente-exclusive.com de grootste flash fashion site van de lage landen. Leden kunnen er merkartikelen kopen tegen tientallen procenten korting, in uitverkopen van vier tot zes dagen. Doorgaans gaat het om restpartijen. Medeoprichter Stefan Tournoy verwacht dat de inkomsten dit jaar in de buurt van 40 miljoen euro uitkomen. Deze omzet wordt louter online gerealiseerd.

Actuele collecties
Volgens Tournoy kreeg Vente-Exclusive vaak de vraag waarom het Belgische bedrijf geen actuele collecties verkoopt: ‘Die vraag stelden zowel consumenten als de leveranciers’, zegt hij tegen Twinkle. ‘Toen zijn we gaan nadenken over een eigen webwinkel. Met Yaminta bieden we onder andere een e-commerce kanaal aan merken die zelf de knowhow of de middelen niet hebben om online te verkopen.’

Inspiratie en advies
Op Yaminta.be en Yaminta.nl zullen volgens Tournoy ook merken worden aangeboden die nog niet op Vente-exclusive.com te zien zijn: ‘Met geraffineerde, stijlvolle merken willen we mikken op het hogere segment. Behalve door de positionering moet de webwinkel zich van bijvoorbeeld Wehkamp.nl en Zalando gaan onderscheiden door de inspirerende adviesfunctionaliteit. Wij willen de vrouw helpen er op een atuurlijke manier mooi uit te zien en haar persoonlijkheid te benadrukken. We vinden dat dat elders nog niet goed gebeurt. Tot midden oktober zullen we nog verschillende tools toevoegen aan de site, ook werken we nog aan de uitbreiding van het assortiment.’

Eigen voorraad
Anders dan bij de flash sale site, die voornamelijk op consignatiebasis draait, wordt Vente-Exclusive eigenaar van het Yaminta-assortiment: ‘Dat is een vrij fundamenteel verschil’, aldus Tournoy. We krijgen eigen voorraad.’ Die komt niet te liggen bij het Belgische Katoen Natie, de fulfilmentpartner voor Vente-exclusive.com, maar bij Docdata in Waalwijk. Tournoy motiveert: ‘Dat doen we allereerst om partijen scherp te houden. Verder heeft Docdata meer specifieke ervaring en kennis in consumentenorders van kleding die een dag na bestelling worden bezorgd. Dat is de norm die we ook bij Yaminta gaan hanteren.’

Voorportaal
Hoewel de positionering van Yaminta (stijlvolle damesmode) en Vente-exclusive.com (uitverkoopjes) behoorlijk verschilt, gaat de nieuwe site wel dienen als voorportaal van de flash sale site:  ‘Wat we niet verkopen op Yaminta kan in de sale op Vente-exclusive.com’, zegt Tournoy. ‘Merken zijn daar overigens niet toe gehouden, maar ze kiezen er wel voor. Dat hebben ze liever dan dat ze de regie over hun restpartijen verliezen.’

 
 

Onderwerp(en) & tags voor dit artikel:

- Klantcontactkanalen (Klantcontact)
- Fulfilment (Logistiek)



Geef nu als eerste een reactie op:
Vente-Exclusive zet ‘gewone’ webwinkel naast koopjessite

 









  Code (zie plaatje hierboven)

 E-mail mij de reacties


Uw reactie wordt onder bovengenoemd artikel geplaatst. De redactie van Twinkle behoudt zich het recht voor om reacties te verwijderen in geval ze niet ter zake doen, commercieel of kwetsend zijn. Alle reacties zijn te allen tijde voor verantwoordelijkheid van de inzender.