Twinkle | Digital Commerce

Greetz: ‘Bonbedragen en conversie omhoog door iDeal in app’

2017-10-05
201188
  • 1:32

Greetz voegde op 20 augustus iDeal toe als mobiele betaaloptie. Meer dan een kwart van de kopers in de ‘Beste mobiele webwinkel van Nederland’ betaalde een maand later al met iDeal. Bonbedragen gingen omhoog, de conversie steeg.
   
Dat rapporteert Gert Jan Lagas, online marketingmanager mobiel bij Greetz, op Mobilemarketing.nl. Tot augustus hadden gebruikers drie manieren om te betalen in de mobiele app (iPhone en iPad) van de kaartenwinkel:



De komst van iDeal heeft ervoor gezorgd dat de eenmalige machtiging en PayPal minder worden gebruikt. Het gebruik van de creditcard nam maar een fractie af, blijkt uit de cijfers over september:



Orderwaarde
Lagas laat weten dat de orderwaarde van een iDeal-betaler gemiddeld 14 procent hoger ligt dan die van iemand die betaalt via eenmalige machtiging. ‘Daar tegenover staat dat de klant die met een creditcard betaalt, maar liefst 24 procent meer uitgeeft dan een iDeal-klant en zelfs 40 procent meer dan klanten die betalen met een eenmalige machtiging.

Conversie
Behalve de gemiddelde orderwaarde nam ook de conversie toe door de implementatie van iDeal. Volgens Lagas gaat het om meer dan 2 procentpunten voor de iPad en om 1 procentpunt voor de iPhone. De app-conversie van Greetz, de nummer 63 in de Twinkle100, ligt gemiddeld overigens op 35 tot 40 procent. ‘Gemiddeld 6 procent koopt hier ook een cadeau bij', aldus Lagas.

Android
Greetz, bij de laatste Thuiswinkel Awards winnaar van de vakprijs voor mobile commerce, laat weten dat de lancering van de langverwachte Android-applicatie nabij is. ‘Later deze maand’, aldus Lagas. Overigens is het nog altijd wachten op een geoptimaliseerde variant van iDeal voor smartphones. Van de grote banken heeft alleen ING daar eind vorig jaar een slag in gemaakt.