Twinkle | Digital Commerce

Scepsis over afhaalpunten

2017-11-11
180101
  • 1:37

Retailprofessor Cor Molenaar en logistiek expert annex Twinkle-blogger Walter Ploos van Amstel zien weinig heil in afhaalpunten buiten de eigen winkels van online retailers. Vooral kluizenwanden moeten het ontgelden. ‘Alsof je in een zwembad staat’, zegt Molenaar.
 
Molenaar en Ploos van Amstel worden als deskundigen opgevoerd in een artikel van het Eindhovens Dagblad. Kop: ‘Afhalen pakketjes gaat mislukken’. De krant legt uit dat afhalen terug is van weggeweest, nadat eind vorige eeuw ‘het ene na het andere bedrijf uit de grond schoot’ met initiatieven voor afhaalkluisjes en -balies. Het mislukte volgens het ED allemaal.

Click & collect
Veel retailketens bieden webshoppers inmiddels de optie om online bestelde producten in hun winkels op te halen, ook wel click & collect genoemd. Daarnaast heeft een grote groep webwinkels zich aangesloten bij netwerken van bemande afhaalpunten als Kiala en PakjeGemak van PostNL. Volgens Ploos van Amstel denken webwinkeliers ten onrechte dat afhalen goedkoper is dan bezorgen, terwijl dat zeker voor bemande afhaalpunten niet zou gelden. Op deze site noemde hij afhaalpunten eerder ‘pleisters voor onvoldoende service’.

Onbemande kluisjes
Molenaar denkt dat afhalen alleen toekomst heeft in sfeervolle winkels. Kluizenwanden, stelt hij, zijn daarom gedoemd te mislukken: ‘Alsof je in een zwembad staat’. Ploos van Amstel wijst ook bij de onbemande kluisjes op de kosten: ‘Een kluisje kost één euro per dag. Maar mensen laten de bestelling meerdere dagen liggen’, zegt hij op basis van ervaringen van DHL in Duitsland. Het bedrijf heeft circa 2.500 zogenoemde Packstations geposteerd in Duitsland.

De Buren
Amazon, dat toch een voorloper heet te zijn, experimenteert momenteel met kluisjeswanden op de Amerikaanse en Britse markt. In ons land is De Buren gestart met een ambitieus afhaalconcept. Dit jaar nog moeten er dertig onbemande afhaalcentra komen, onder andere in winkelcentra van Corio. Daarnaast moeten ongeveer vijf keer zoveel afhaalpunten beschikbaar komen. Volgens directeur Robin Dragstra moet het aanbod de vraag van webwinkels en webshoppers helpen scheppen.