Twinkle | Digital Commerce

Oproep: geschillencommissie voor alle pakketdiensten

2017-11-11
180101
  • 1:44

De Consumentenbond nodigt alle pakketleveranciers in Nederland uit om mee te werken aan een geschillencommissie. Particulieren moeten straks bij een centraal loket terechtkunnen voor klachten over diensten van pakketvervoerders.

Koos Peters, campagneleider bij de Consumentenbond, doet de oproep in de Consumentengids van december. Op dit moment kunnen particuliere afzenders, waaronder verkopers via Marktplaats.nl en andere handelssites, alleen geschillen met PostNL aanhangig maken bij de Geschillencommissie Post. De andere pakketdiensten, waaronder DHL, DPD, GLS en UPS, zijn niet aangesloten.

Voor eind volgend jaar
Peters noemt het in de Consumentengids ‘heel vervelend én klantonvriendelijk’ dat consumenten niet altijd met hun geschillen bij de Geschillencommissie Post terecht kunnen, ‘vooral nu er steeds meer aanbieders zijn naast PostNL. Wij zetten in op een geschillencommissie voor alle pakketdiensten vóór eind 2013. De pakketdiensten krijgen binnenkort een uitnodiging om hieraan mee te werken.’

Positief
Een beleidsmedewerkster van de Geschillencommissie Post noemt ‘t in de Consumentengids positief als vervoerders gehoor geven aan de oprichting. De commissie hanteert naar eigen zeggen een eenvoudige en goedkope procedure voor klachten over post- en pakketverzending. Consumenten betalen 25,42 euro ‘klachtengeld’, dat ze terug krijgen als hun klacht gegrond wordt verklaard.

Geschillencommissie Webshops
De Geschillencommissie Post is onderdeel van de Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken (SGC), waar meer dan vijftig commissies onder vallen. Een van de commissies is de in juli dit jaar gestarte Geschillencommissie Webshop. Consumenten kunnen hier terecht als zij een geschil hebben (bijvoorbeeld over de ontvangst van een pakket) met webwinkels die zijn aangesloten bij Stichting Webshop Keurmerk of die zich zelfstandig bij de commissie hebben geregistreerd.

____________________

Steekproef
In het decembernummer van de Consumentengids wordt ruim aandacht besteed aan pakketdiensten; zowel de (particuliere) verzend- als de ontvangstkant wordt belicht. Van de 268 webwinkelbestellingen uit een steekproef van De Consumentenbond werd 11 procent pas na de afgesproken termijn bezorgd. In ongeveer vier op de vijf gevallen werd het pakket bij de buren afgeleverd als de ontvanger niet thuis was. In 18 procent van deze gevallen kreeg de geadresseerde daarover geen bericht. Van de 268 bestelde pakjes werden er 4 onbeheerd bij de deur of in de tuin achtergelaten.
_____________________