Woensdag 19 december 2012

10740 keer gelezen6 x gereageerd

Winkelmandje voor meerdere webwinkels in de maak

Winkelmandje voor meerdere webwinkels in de maak

PostNL, DHL, CB, de Rijksuniversiteit Groningen en andere partijen hebben zich verzameld in ilogical. Doel is onder die naam een persoonlijk winkelmandje voor shoppers te ontwikkelen en orders uit verschillende webwinkels in één keer af te leveren.

Ilogical is een uitvloeisel van een project van Dinalog, het topinstituut voor logistiek in Nederland. Titel van dat project: Cross-chain order fulfillment coordination for internet sales. Projectleider Kees Jan Roodbergen vertelde eerder in Twinkle hoe e-commerce logistiek kan worden verbeterd als partijen gaan samenwerken in een open netwerkstructuur. Jerry van Leeuwen, die namens ScanYours zitting heeft in ilogical, zegt ook dat het in de kern gaat om afstemming van informatiestromen.

Onwenselijk, duur en belastend
Nu nog rijden pakketvervoerders ieder voor hun eigen individuele - grotere en kleinere - klanten. Wie vandaag producten bestelt bij een aantal verschillende webwinkels, krijgt morgen op verschillende tijdstippen chauffeurs van verschillende vervoerders aan de deur. Onwenselijk voor de klant, onnodig duur voor de online retailers en bovendien slecht voor het milieu.

Initiatief uit de markt
Volgens Van Leeuwen is het op termijn ook voor de pakketvervoerders minder profijtelijk om op de huidige voet verder te gaan: ‘Er zit nog heel veel groei in online retail, maar de logistiek kan en moet een stuk efficiënter. Dat lukt niet als ieder voor zich opereert. Voor de binnensteden overvol worden met bestelbussen en bijvoorbeeld gemeenten stappen gaan zetten neemt de markt nu een initiatief. Als het lukt wordt de e-commerce taart voor de pakketbedrijven ook alleen maar groter.’

Online portal
Van Leeuwen proeft een grote wens tot samenwerking bij de partijen die deelnemen aan ilogical. ‘Er zijn drie doelgroepen: de logistieke sector, die al aanzit, de retail en de consument. De uitwerking van plannen kost tijd en de markt moet er ook aan toe zijn. In 2013 starten we naar buiten toe met de eerste fase: de ontwikkeling van een winkelmandje waarmee shoppers van winkel naar winkel kunnen gaan, een online portal dus voor het beheer van verzendingen bij individuele vervoerders.’

Geconsolideerd bezorgen
Het doel is om op de langere termijn bestellingen geconsolideerd te bezorgen, zoals Van Leeuwen dat noemt: orders bij verschillende shops worden gezamenlijk afgeleverd, door de vervoerder naar keuze en op de tijd en de plaats die de klant wenst. Ook retouren zullen in deze stromen worden verwerkt. ‘Het moet allemaal leiden tot minder trucks in de straten’, aldus Van Leeuwen, ‘uiteindelijk ook internationaal’.

 
 

0

Onderwerp(en) & tags voor dit artikel:

- Post- en pakketverzenders (Logistiek)
- Verzendkosten (Logistiek)
- Retouren (Logistiek)
- Pakketverzending (Logistiek)
- Fulfilment (Logistiek)



Er is op dit moment 6 keer gereageerd op:
Winkelmandje voor meerdere webwinkels in de maak
 
  1. Frank Loots op woensdag 19 december, 2012 om 12:40

    Wauw, ik vind dit een geweldig initiatief. Ik hoop echt dat zowel de grote vervoerders als de retailers erin mee willen gaan want dit lijkt me een goede stap voor alle partijen.

     

  2. Joost van Renselaar op vrijdag 21 december, 2012 om 11:13

    Zou voor het algemeen belang super zijn. Het lijkt mij echter een uptopie, de gevestigde belangen zitten uiteindelijk vaak in de weg om deze sprong te maken. Ik heb eerder initiatieven om deze reden zien stranden. Nieuwe ronde, nieuwe kansen. Wanneer het lukt met een aantal retailers en transporteurs zou het al winst zijn.

  3. RM op vrijdag 21 december, 2012 om 11:18

    Een leuk maar onrealistisch concept!

    Transportbedrijven als PostNL en DHL kunnen al niet samenwerken met stadsdistributie laat staan als zij nog verder in de keten willen gaan samenwerken.

    Daarnaast zullen zeker de grotere e-commerce bedrijven dit nooit toestaan en het is tevens in de praktijk niet te combineren. Ik zie het magazijn van bol.com (Docdata) en bijv. Wehkamp toch echt niet samen gaan.

    Leuk plan dus maar volgens mij onrealistisch, slimmer zou zijn om gebruim te maken van bijv. afhaalpunten zoals bij Kiala, je slaat dan veel vliegen in één klap en daar is bij iedereen draagvlak voor;

    1) gecombineert afhalen van verschillende orders, alle grote webwinkels werken daar al mee samen.

    2) Milieu besparing

    3) lagere logistieke kosten voor webshop en consument

    4) etc etc.

  4. Sandra van Maurik op maandag 24 december, 2012 om 15:13
    www.tabaksdetailhandel.nl

    1 herkenbaar afhaalpunt, laagdrempelig en altijd in de buurt?

    De tabaksdetailhandel heeft ruim 1500 verkooppunten door heel Nederland!

    Natuurlijk minder geschikt voor artikelen van groot formaat, maar voor de overige artikelen komen wij graag in actie.

    Met de stijgende exploitatiedruk in de fysieke retail sluiten wij graag aan bij deze kans.

  5. Dennis op woensdag 26 december, 2012 om 21:19

    1 nadeel !!

     

    Beperkte openingstijden.  

    Het gros van de mensen die online besteld werken van 9:00 tot 17:00 en zijn vaak ook nog van 8:00 tot 18:00 onderweg....

    Tankstations of onbemande afhaal locaties lijken hiervoor uitermate geschikt en waarom niet zoals Ahold het doet met BOL.com  Lekker tot 22:00 af kunnen halen bij de Albert Heijn op weg naar huis en gelijk een laatste boodschap oppikken....

     

  6. Hans Nouwens op zondag 6 januari, 2013 om 14:22

    Is dat haalbaar? Een keer je gegevens vastleggen en die ongeacht de shop deze opnieuw kunnen gebruiken. PayPal heeft bijvoorbeeld zo'n mogelijkheid. Als je in de shop met PayPal kunt afrekenen, kun je ook met PayPal inloggen en worden je NAW gegevens automatisch ingevuld. 

    Zo'n overkoepelende dienst zou prachtig zijn. Wie kan dat oppakken? ANWB, Postnl, Currence?


Laat een reactie achter:
 









  Code (zie plaatje hierboven)



Uw reactie wordt onder bovengenoemd artikel geplaatst. De redactie van Twinkle behoudt zich het recht voor om reacties te verwijderen in geval ze niet ter zake doen, commercieel of kwetsend zijn. Alle reacties zijn te allen tijde voor verantwoordelijkheid van de inzender.