Twinkle | Digital Commerce

Bol.com passeert omzetgrens van 400 miljoen euro

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:58

Bol.com heeft afgelopen jaar een omzet van ruim 400 miljoen euro geboekt, afgaande op de jaarcijfers van Ahold. De online retailer groeide in 2012 ongeveer net zo hard als de Nederlandse e-commerce markt als geheel, maar beduidend minder hard dan voorheen.

Ahold schrijft dat Bol.com sinds de acquisitie, die vorig jaar op 9 mei werd afgerond, 294 miljoen euro omzet toevoegde aan het concern. Was de overname op 2 januari 2012 van kracht geworden, dan had Bol.com 111 miljoen euro extra in het laatje gebracht. Dat komt opgeteld neer op een omzet van 405 miljoen euro.

Groei neemt af
Een jaar geleden communiceerde Bol.com een totale omzet van 376 miljoen euro voor 2011. Zo bezien is de omzettoename in 2012 uitgekomen onder de 10 procent, op ongeveer de helft van de 18 procent die vorig jaar nog werd genoteerd.

De groei van Bol.com laat zich vergelijken met de (verwachte) groei van de Nederlandse e-commerce markt in 2012, al groeiden de online productuitgaven in de eerste helft van dat jaar harder dan dat percentage (plus 13 procent). Bol.com, dat steeds meer verschillende producten verkoopt, vergrootte zijn online marktaandeel dus niet. In het afgelopen kwartaal werden overigens wel double digits genoteerd volgens Ahold.

Ahold
Ahold, de nummer 3 in de Twinkle100, betaalde afgelopen jaar 353 miljoen euro cash voor de nummer 2 Bol.com. Het supermarktconcern boekte in het afgelopen jaar een totale omzet van 32,8 miljard euro en een winst (net income) van 827 miljoen euro. De operationele marge bedroeg 5,8 procent, waar die zonder de acquisitie van Bol.com op 6,0 procent was uitgekomen. Ahold geeft geen specifieke omzetcijfers over zijn online operatie, maar laat wel weten dat de webinkomsten uit food zowel in Nederland als de VS dubbelcijferige groeipercentages noteerden.
 

UPDATE 4 maart 2013: Bol.com laat weten dat de cijfers die Ahold over 2012 heeft gecommuniceerd de omzet exclusief die van zakelijke verkooppartners betreft (ook wel Plaza-partners). Dat stond in het cijferbericht van vorige week niet duidelijk vermeld. Die Plaza-omzet zat wel in de 376 miljoen euro omzet die Bol.com zelf nog over het voorgaande boekjaar rapporteerde. Daarbij moet overigens worden aangetekend dat Plaza in 2011 nog in de opstartfase zat, dus bruto en netto lagen toen nog relatief dicht bij elkaar. De Plaza-omzet is afgelopen jaar aanzienlijk gegroeid, maar met hoeveel precies kan Bol.com niet zeggen.