Twinkle | Digital Commerce

Gratis producten toevoegen aan Amazon.com

2017-05-27
180101
  • 1:17

Amazon.com biedt individuele Amerikaanse verkopers zonder professioneel account binnenkort de mogelijkheid nieuwe producten aan het assortiment toe te voegen. Tot nu toe was deze optie enkel beschikbaar voor third party sellers met een geüpgrade account.

Dat schrijft EcommerceBytes.

Dankzij de nieuwe optie is het mogelijk om met een gratis account nieuwe items te verkopen die nog niet op Amazon.com te vinden zijn. Er hoeft dus geen professional-account van 39,99 dollar per maand te worden aangemaakt. Amazon verlaagt daarmee de drempel voor derden om het assortiment uit te breiden aanzienlijk.

Bèta-versie
Midden januari kondigde de retailgigant met een melding op zijn website aan de nieuwe mogelijkheid te testen (bèta). Een geselecteerde groep gebruikers zonder ‘Pro Merchant-account’ is hiervoor uitgenodigd, aldus EcommerceBytes.

Op de FAQ-pagina van Amazon.com is al te lezen dat zowel ’individuele’ als ‘professionele’ verkopers de mogelijkheid hebben om een nieuw product toe te voegen aan de Amazon-catalogus:

Het is onbekend of Amazon nog meer betaalde features beschikbaar gaat stellen voor de gratis accounts, zo meldt EcommerceBytes.

Derdenverkoop
Amazon heeft tientallen procenten (39 procent in het laatste kwartaal van 2012) van zijn omzet te danken aan zogeheten third party sellers die verkopen op zijn platform. De grootste webwinkel ter wereld houdt daar (variabele) verkoopcomissie aan over. De inkomsten uit derdenverkoop konden echter niet voorkomen dat Amazon na jaren van winst weer in de rode cijfers belandde; bij een afgelopen jaaromzet van 61,1 miljard dollar werd een verlies van 39 miljoen dollar genoteerd.