Twinkle | Digital Commerce

Aegon claimt wereldprimeur met Facebook-verzekeraar

2017-05-27
579283
  • 1:47

Aegon heeft onder de naam Kroodle een nieuw verzekeringslabel gelanceerd voor Facebook-gebruikers. Klanten kunnen provisie opstrijken als ze via het sociale netwerk nieuwe klanten aanbrengen.


Kroodle
, een label van Aegons dochterbedrijf Meeùs, biedt vanaf vandaag inboedel-, opstal- en aansprakelijkheidspolissen aan op Facebook (bèta). Het aanleveren van nieuwe klanten levert respectievelijk 24 euro, 18 euro en 6 euro op, met een maximum van tien verzekerden. De helft is voor de 'aanbrenger', de andere helft voor de verzekeringnemer.

Digitale spaarpot
Perry Koorevaar, medeoprichter van Kroodle, laat weten dat de cashback wordt uitgekeerd in een digitale spaarpot, die klanten in een persoonlijke omgeving kunnen beheren. 'De bonus valt over een periode van 12 maanden vrij, omdat we willen voorkomen dat mensen alleen voor de provisie een polis afsluiten. Als er meer dan 5 euro in je spaarpot zit, kun je die laten uitbetalen.'

Geen handtekening
Jan Driessen, communicatiedirecteur bij Aegon, spreekt op Twitter van een wereldprimeur: Kroodle is 'de eerste 100 procent Facebook-verzekaar', claimt hij. Om een polis af te kunnen sluiten moet de aanvrager inloggen met zijn sociale netwerkaccount op pc, tablet of smartphone. Volgens Aegon is met deze vorm van identificatie een handtekening niet langer nodig om een juridisch bindend contract te sluiten. De polis wordt overigens niet op Facebook, maar op de site van Kroodle afgesloten. Binnen twee dagen vindt vervolgens leeftijdsverificatie plaats.

Mobile first
Volgens Koorevaar is Kroodle behalve door zijn directe Facebook-koppeling onderscheidend omdat het concept mobile first is ontworpen. Onderzoeksbureau GfK stelde vorige week nog vast dat Nederlandse verzekeraars lang niet allemaal over geoptimaliseerde mobiele sites beschikken, hoewel afgelopen jaar al wel enkele procenten van alle polissen op mobiele devices werd afgesloten. Kroodle is volgens Koorevaar geen prijsvechter. 'We bieden een goede betaalbare dekking voor de doelgroep, die niet wordt gedfinieerd door leeftijd, maar wel door mindset.'

Brood in verzekeringen
Facebook houdt zelf geen commissies over aan de via zijn site verkochte polissen. Dat het sociale netwerk wel brood ziet in financiële producten blijkt uit de geplande aanwezigheid van medeoprichter Chris Hughes bij de officiële Kroodle-lancering in juni. Dan zal Kroodle ook een reisverzekering en een studentenverzekering gaan aanbieden, aldus Koorevaar tegen Twinkle.

Kroodle heeft ter introductie onderstaande video gemaakt: