Twinkle | Digital Commerce

Gratisgekocht.nl geeft producten weg in ruil voor tweet

2017-05-27
180101
  • 1:30

Gratisgekocht.nl geeft iPhone-hoesjes, kabeltjes, horloges, sjaals en sieraden weg in ruil voor een tweet of like over een gekocht product. De webwinkel zegt klanten te belonen voor de reclame die ze maken, maar houdt geld over aan de verzendkosten die worden gerekend.

Gratisgekocht.nl is naar eigen zeggen de website ‘waar je producten gratis krijgt als je ze online deelt met je vrienden'. Klanten kiezen hun product, waarna ze in de bestelfase het ‘gekochte’ product delen met hun vrienden op Facebook of Twitter. Vervolgens betalen zij enkel de verzendkosten van 5,95 euro. Het product valt dan binnen veertien dagen op de mat.

Verdienmodel
Gratisgekocht.nl bespaart met het concept op de marketingkosten, zo meldt het op zijn website. Het team onder leiding van Frank Haagen en Jacco Grinwis verdient aan de 5,95 euro die een klant per product betaalt voor de brievenbusbezorging. ‘We plakken op die 5,95 euro het label “verzendkosten”, maar in dat tarief zit ook de originele verkoopprijs. We verdienen aan de webshop doordat de inkoopkosten van de producten erg laag zijn’, vertelt Grinwis aan Bright.nl.

De ‘gratis’ producten worden voor maximaal twee euro ingekocht door de webshop. De online winkel speelt bij tweehonderd verkopen per dag break even, laat het bedrijf doorschemeren aan Twinkle.

Retouren
Gratisgekocht.nl heeft net als elke andere online shop een retourbeleid. Dit beleid is voornamelijk bedoeld voor defecte producten. Aan retourzending van het 'gratis product' zijn kosten voor de klant verbonden.
  
 
UPDATE 4 maart (13.10 uur): de eerder geplaatste informatie uit het Parool, over het aantal bestellingen en de winstmarge van Gratisgekocht.nl, is volgens de webshop door de krant onjuist vermeld. Twinkle heeft deze bron van informatie dan ook uit het eigen artikel verwijderd.