Twinkle | Digital Commerce

10 kanshebbers op titel 'Best Cross-border Webshop of Europe'

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 2:01

Zalando, Asos en H&M maken opnieuw kans op de European E-commerce Awards voor cross-border retail. Ze worden op maandagavond 3 juni uitgereikt in Barcelona, waar dan de Global E-commerce Summit plaatsvindt. Er zijn ook Europese awards in twee andere categorieën.

De Cross-Border Awards (brons, zilver, goud) worden voor de tweede keer uitgereikt aan bedrijven die excelleren in online verkoop over de grens. E-commerce spelers met een vestiging in Europa dingen mee, mits ze meer dan een kwart van hun omzet over de grens boeken, minimaal in drie landen actief zijn en buitenlandse kopers in hun eigen taal aanspreken.

Zalando, Asos, H&M
Vorig jaar gingen de titel ‘Best Cross-border Webshop of Europe’ naar Zalando, met Asos en H&M als runners up. De drie award-winnaars van toen dingen dit jaar opnieuw mee naar de prijzen. De andere kanshebbers zijn, in alfabetische volgorde: Amazon, Fab, Lego, Mango, Vente-privee.com, Sarenza en Zara. Deze tien bedrijven werden door de vakjury geselecteerd uit een lijst met dertig kanshebbers, die weer werd samengesteld aan de hand van GFK’s ShopExperience. Die benchmark lag ook aan de basis van de vakprijsbeoordelingen bij de laatste Thuiswinkel Awards.

Betaalmethodes, logistiek, klantenservice, wetgeving
GfK zal de overgebleven tien kanshebbers onder de loep nemen, waarna vijf bedrijven worden genomineerd. Zij worden uitgenodigd om begin juni naar Barcelona te komen. Daar wijst de jury, mede op basis van GfK’s quick scan, een bronzen, zilveren en gouden award-winnaar aan. Gekeken wordt onder meer naar de adoptie van lokale betaalmethodes, logistiek, klantenservice en wetgeving.

Entrepreneurial Awards
Behalve Cross-Border Awards worden op 3 juni Entrepreneurial Awards uitgereikt, Een (andere) jury kiest een winnaar, een nummer 2 en een nummer 3 uit de online retailers die eerder op nationaal niveau werden bekroond. Daarmee wordt bekend wie de titel ‘Best Webshop of Europe’ overneemt van SaldiPrivati. Die Italiaanse flash sale site was de opvolger van de eerste winaar Thomann.de, een online muziekwinkel uit Duitsland.

Als winnaar van de belangrijkste Thuiswinkel Award dingt Coolblue namens ons land opnieuw mee naar de prijzen. Alle genomineerden voor de Entrepreneurial Awards presenteren zich tijdens de Global E-commerce Summit, van 2 tot en met 4 juni aanstaande in Barcelona.

Multichannel Awards
Nieuw dit jaar zijn de Europese Multichannel Awards, waarvoor binnenkort een lijst met kanshebbers bekend zal worden gemaakt. Deze prijzen (ook goud, zilver en brons) gaan naar de Europese online retailers die de verschillende koop- en contactkanalen het best met elkaar combineren.