Twinkle | Digital Commerce

CBS: minimale omzetgroei voor verkopers op afstand

2017-11-08
180101
  • 1:17

Verkopers op afstand hebben afgelopen februari opnieuw beter gepresteerd dan hun fysieke winkelcollega’s, maar hun omzetgroei is minimaal. Volgens het CBS noteerden ‘postorderaars en internetwinkels’ in de tweede maand van dit jaar een plus van 1,1 procent.


Winkeliers die hun omzet voornamelijk danken aan verkoop op afstand verdienden afgelopen februari een fractie meer dan in februari 2012. In januari was de (inmiddels bijgestelde) meeromzet met 6,0 procent ook al relatief gering, maar nog wel aanmerkelijk hoger dan de 1,1 procent van februari. Ter vergelijking: over heel 2012 bedroeg de omzetgroei nog 9 procent (ten opzichte van heel 2011), rapporteerde het CBS.

Flinke volumedaling
Het CBS brengt maandelijks de omzetontwikkeling van de Nederlandse detailhandel in beeld. Over de hele linie daalden de inkomsten van retailers in februari met 4,8 procent ten opzichte van februari 2012. Prijzen lagen gemiddeld 2,6 procent hoger dan een jaar eerder, het verkochte volume kromp met niet minder dan 7,2 procent.

Omzetten
Het CBS communiceert geen concrete bedragen, alleen percentages. Eerder deze maand presenteerde belangenvereniging Thuiswinkel.org de Thuiswinkel Markt Monitor, die wordt opgesteld door Blauw Research en GfK Retail Technology. Anders dan in bovenstaande cijfers van het CBS, brengt deze ook online omzetten van fysieke winkels en de internetverkoop van diensten in beeld. In het rapport staat dat de Nederlandse e-commerce bestedingen afgelopen jaar met 9 procent zijn gegroeid, tot 9,8 miljard euro. Thuiswinkel.org rekent voor het lopende jaar op een omzettoename van 8 procent.