Twinkle | Digital Commerce

Sociaal verkeer naar webwinkels neemt af'

2017-05-27
560224
  • 1:27

Het bezoek dat Amerikaanse online retailers danken aan sociale media is in het afgelopen jaar afgenomen, blijkt uit onderzoek naar ruim een half miljard shopping sessies van Monetate. De conversie van ‘sociaal webwinkelkbezoek’ blijft ook achter.
 
Monetate bundelt zijn bevindingen traditiegetrouw in zijn Ecommerce Quarterly (pdf-rapport), dat onlangs verscheen. Uit de data van het bureau blijkt dat Amerikaanse webwinkeliers in het eerste kwartaal van 2013 niet meer dan 1,55 procent van het verkeer zagen binnenkomen via sociale netwerken, terwijl dit vorig jaar nog 2,36 procent was. De afname bedraagt 34 procent ofwel ruim een derde.

1 op de 65
Social media tekenden in het afgelopen kwartaal voor slechts 1 op de 65 bezoekers naar e-commerce sites. Het verkeersaandeel was bijna twee keer zo klein als dat van e-mail (2,36 procent) en veel kleiner dan dat van search (31,43 procent). Van andere verkeersbronnen (direct, vergelijkers, banners e.d.) geeft Monetate geen aandelen prijs.

Pinterest groeit ten koste van Pinterest
Facebook tekende voor het meeste sociale verkeer dat Amerikaanse webwinkeliers wel trokken, al is het aandeel van het sociale medium tanende. Uit de data van Monetate blijkt dat met name Pinterest aan een (relatieve) opmars bezig is:

Conversie
Onderstaand diagram maakt duidelijk dat de conversie van social referrers (gemiddeld 0,7 procent) achterblijft bij die van andere verkeersbronnen:

Orderwaarde
De gemiddelde orderwaarde ligt van alle sociale verkeersbronnen het hoogst bij Pinterest, al is het verschil met Facebook en Twitter niet groot:

Promoted post
Armando Roggio bevestigt op Practicalecommerce.com de bevindingen van Monetate, maar hij maakt aan de hand van een experiment duidelijk dat sociale media (Facebook, meer specifiek) wel long-term engagement en daarmee indirect weldegelijk ook verkopen opleveren.