Twinkle | Digital Commerce

Albert Heijn introduceert afhaalkosten en Pick Up Points in winkels

2017-11-11
180101
  • 1:29

Albert Heijn gaat vanaf aanstaande maandag kosten in rekening brengen aan webshoppers die orders komen oppikken. Binnenkort kan dat ook in vestigingen van de Zaanse grootgrutter.


Dat meldt persbureau Dow Jones. Afhalen bij Albert Heijn is nog tot aanstaande maandag gratis, daarna moeten webshoppers afhankelijk van dag en tijdstip heffingen van 1,00 euro, 1,50 euro of 2,50 euro betalen. Bij orders boven de 70 euro wordt 1 euro korting in rekening gebracht, waardoor afhalers in ‘daluren’ nog altijd gratis uit kunnen zijn.

Service rendabel maken
Al bij de opening van het eerste Pick Up Point (PUP) in Heemstede besprak Albert Heijn-directeur Sander van der Laan de optie een afhaalfee in rekening te gaan brengen. Dat doet AH nu om de service rendabel maken, de piekbelasting bij de afhaalpunten af te vlakken en klanten te stimuleren om in één keer een grote bestelling te plaatsen, aldus een woordvoerster van Albert Heijn tegen Dow Jones.

Instore PUP’s
Op dit moment zijn er volgens het persbureau drie stand alone afhaalpunten en vier afhaalpunten naast winkels van Albert Heijn. De keten opent aanstaande maandag in Katwijk het eerste afhaalpunt in een eigen winkel. Kort daarna krijgen ook supermarkten in Amstelveen een Heemskerk een instore PUP. Medio juli opent Albert Heijn een afhaallocatie op Schiphol.

Bol.com
Bijna alle vestigingen van Albert Heijn worden ook een afhaalplek voor orders van zusje Bol.com. In de loop van volgende maand moeten klanten van de webwinkel bij balies in meer dan zevenhonderd supermarkten terecht kunnen om producten op te halen.
 
Zie ook: Ahold: 'Omzetstijging door afhaalpunten en overname’
  

NB: Op het congres
Logistiek & E-commerce spreekt Huub Vermeulen, directeur Operations & Fulfillment bij Bol.com, vanochtend over de supply chain van een winkel met 7 miljoen unieke artikelen.