Twinkle | Digital Commerce

Dick Boer ziet brood in web only aanbod voor Albert Heijn

2017-11-08
314210
  • 1:24

Dick Boer, de CEO van Ahold, ziet het differentiëren van het online en offline supermarktaanbod als een kans voor Albert Heijn. ‘Je hebt een online aanbod nodig als extensie van de winkel. Consumenten willen verrast worden in wat ze online kunnen vinden.’

Een interview met Boer verscheen op de site van McKinsey & Company. De topman van Ahold, eigenaar van Albert Heijn en van Bol.com, geeft het adviesbureau tekst en uitleg over de ingezette koers van zijn concern onder de noemer ‘Reshaping Retail’.

Vers, gemak en web only
Boer, die een lange ervaring heeft bij Ahold, noemt drie onderscheidende factoren voor food retailing: een focus op vers, gemak én een groot aanbod op het web. ‘Misschien is die authentieke Toscaanse olijfolie niet in de winkel te vinden, maar kun je hem wel online kopen.’ Web only aanbod is volgens de Nederlander key voor de supermarkt die met zijn tijd meegaat.

De afgelopen periode heeft Albert Heijn het online aanbod flink uitgebreid, met het doel net zoveel te bieden als een Albert Heijn XL. Afgaande op de woorden van Boer zal het webassoritment op termijn groter worden dan dat van de grootste fysieke supermarkt.

Afhaalpunten
Boer zegt tegen McKinsey ook dat de ervaringen met de Pick-Up Points van Albert Heijn veelbelovend zijn. Hij verwacht dat Bol.com, geholpen door eigen afhaalpunten in bijna alle AH-supermarkten, de komende jaren dubbelcijferge groeipercentages zal blijven boeken. In totaal hoopt Ahold zijn e-commerce omzet, onder andere ook uit zijn Amerikaanse websupermarkt Peapod, te verhogen tot 1,5 miljard euro in 2016.