Twinkle | Digital Commerce

Alibaba brengt online shoppen naar de televisie

2017-05-27
180101
  • 1:39

De Chinese e-commerce reus Alibaba start met verkoop via smart tv’s. Deze televisies worden vanaf oktober door het bedrijf zelf verkocht aan consumenten, Alibaba is al begonnen met de levering van set-top boxen waarop gewinkeld kan worden.

Alibaba kondigde in juli al aan te starten met het ontwikkelen van smart tv’s, set-top boxen en diensten voor in de tv’s en boxen. Gisteren startte het bedrijf met de verkoop van de eerste set-top boxen, waarmee Chinese consumenten online kunnen kopen.

Betalen met Alipay
Volgens The Next Web probeert Alibaba met zijn tv-strategie te bewijzen dat online shopping niet alleen gedaan kan worden op computers of mobiele apparaten en wil het bedrijf verder de woonkamer van Chinese huishoudens in komen. Gebruikers van de smart tv’s kunnen online winkelen en hun bestellingen betalen met Alibaba’s affiliate e-payment service Alipay. Het is onbekend of consumenten enkel op sites van de e-commerce gigant zelf kunnen winkelen.

De set-top boxen bieden gebruikers een video on demand-systeem voor het kijken van de nieuwste nationale en internationale televisieseries én geeft hen de mogelijkheid om te winkelen op Alibaba’s group shopping site Juhuasuan. Deze aankopen kunnen betaald worden via Alipay.

Tv-kijken combineren met online shoppen
‘Het hoofddoel van Alibaba Smart TV is dat het het probleem oplost van e-payment en daarnaast het televisiekijken en online shoppen samenbrengt’, vertelt Yu Ce, vice president van Alibaba. ‘Dit zorgt ervoor dat online shoppen niet meer alleen het domein is van jonge mensen, maar ook door oudere mensen gedaan kan worden. Zij kunnen het plezier in online winkelen nu ervaren op hun eigen televisie.’

Vijftigduizend transacties per minuut
De Chinese e-commerce markt wordt gedomineerd door Alibaba. Lac Tran van Web2Asia sprak in juni van een monopolie. Alibaba tekent volgens Tran voor 60 tot 65 procent van de hele Chinese e-commerce markt. ‘Via de verkoopsites vinden iedere minuut meer dan vijftigduizend transacties plaats. Daarnaast is Alibaba dominant in payments, in webanalyse en noem maar op.’