Twinkle | Digital Commerce

Coolblue optimaliseert webshops voor mobiel

2017-05-27
986605
  • 1:27

Coolblue heeft lang gewacht met investeringen in het mobiele kanaal. De ‘Beste webwinkel van Nederland’ ontwikkelde pas onlangs een responsive design dat de conversie op smartphones moet verbeteren. De wijzigingen worden in kleine stapjes live gezet.

In een blog-posting biedt Coolblue tekst en uitleg over het mobiele verbetertraject. De veelgeprezen en sterk groeiende online retailer laat weten dat 1 op de 12 bezoekers van zijn webshops binnenkomt via een mobiele telefoon. ‘En dat terwijl de conversie via die telefoons flink achterblijft. Hoog tijd voor een mobiele Coolblue-site dus’, schrijft producteigenaar annex user experience designer Vincent Vreugdenhil.

Kleine stapjes
Om optimaal resultaat te boeken, past Coolblue zijn mobiele gezicht in kleine stapjes aan, met soms meerdere releases per week. Vreugdenhil: ‘Dat is fijn voor de klant, die er gelijk iets aan heeft. En fijn voor ons, zodat wij direct kunnen leren van de wijzigingen die we doen. Zo hebben we gezien dat veel mensen toch graag naar de grote website willen zien. Dus hebben we een terug naar desktopfunctionaliteit toegevoegd.’

Van achter naar voren
Coolblue werkte de afgelopen periode van achter naar voren, aldus Vreugdenhil: ‘We zijn bij het bestelproces begonnen. Daar was ook de meeste winst te halen. Van daar uit hebben we onze weg teruggewerkt. Van het winkelmandje, naar de productpagina, de keuzehulp en de homepage (..) Met media queries, een flexibele lay-out en SCSS kunnen we snel stylen en is het makkelijk om generieke opmaak toe te passen. Deze responsive oplossing is gekozen omdat er geen redirect nodig is en de website schaalt mee met de mogelijkheden van het toestel.’

Conversie
Sinds de eerste release is de smartphone-conversie volgens Vreugdenhil al met 30 procent gegroeid.