Twinkle | Digital Commerce

Mobiele betaalmethode èM! Payment rolt landelijk uit

2017-10-05
180101
  • 2:27

De nieuwe Nederlandse betaalmethode èM! Payment wordt landelijk uitgerold. Gebruikers kunnen met hun smartphone of tablet op kredietbasis afrekenen in digitale en fysieke winkelomgevingen. De bestedingslimiet groeit naarmate èM! Payment meer inzicht heeft in de gebruiker.

èM! Payment werd in 2011 al door CEO Arlette Broex geïntroduceerd als een mobiel betaalsysteem waarmee consumenten via een eigen pincode veilig kunnen betalen in webwinkels, mobiele shops, apps en fysieke winkels. De landelijke uitrol liet op zich wachten door de snelle opmars van tablets. èM! Payment was nog niet voor dit mobiele apparaat geoptimaliseerd, vertelt Broex in een gesprek met Twinkle. ‘We wilden geen nicheproduct voor alleen betalen via de smartphone, maar ons systeem breed inzetten door ook betalen via de tablet mogelijk te maken. De afgelopen tijd hebben we het systeem daarop gefinetuned en getest onder consumenten.’

Credit
De betaalmethode heeft veel weg van het betalen via creditcard. De consument meldt zich tijdens de eerste transactie aan met zijn mobiele nummer en bankrekeningnummer. Aan het eind van de week krijgt hij een overzicht van de betalingen die hij die week heeft gedaan en wordt het totale bedrag van de bankrekening afgeschreven.

Applicaties
‘Bij online shops is ons betaalsysteem ingebouwd, waardoor je in de check-out direct naar de betaalmethode wordt geleid’, vertelt Broex. ‘Fysieke winkels kunnen zelf een app ontwikkelen of onze app (die later dit jaar klaar is, red.) gebruiken voor de mobiele betalingen. In de èM! Payment-app kan de klant naast het doen van betalingen ook eerdere transacties terugkijken.’

Sterrensysteem
Broex vertelt dat het 'sterrensysteem' dat het bedrijf in 2011 presenteerde nog steeds van toepassing is. Bij de instap in èM! Payment hebben consumenten een 1 sterrenaccount met een bestedingslimiet van 75 euro per betaling. De limiet en het aantal sterren lopen op naarmate de gebruiker meer persoonlijke gegevens bevestigt aan èM! Payment. ‘Hierdoor heeft hij meer te besteden per betaling en zijn de betalingen ook veiliger, omdat wij de gegevens persoonlijk krijgen bevestigd van de gebruiker. Het geven van de adresgegevens zorgt er daarnaast voor dat de gebruiker niet bij elke check-out in winkels steeds opnieuw zijn adres moet intoetsen. Wij geven het adres in de account namelijk automatisch door aan de retailer. Dat scheelt een hoop tijd. De limieten per ster zijn overigens verhoogd. De limiet voor een 1 sterrenaccount lag in 2011 bijvoorbeeld nog maar op 20 euro.’

Europa in
èM! Payment heeft al contracten gesloten met 45 webshops. Daarnaast hebben diverse A-merken al getekend bij het bedrijf, maar namen kan Broex nog niet geven. Na de uitrol in Nederland wil het bedrijf in 2014 verder Europa in naar onder andere Scandinavië, Duitsland, België en Engeland. ‘Uiteindelijk is het de bedoeling om in heel Europa aanwezig te zijn’, zegt Broex. Daarnaast zet het bedrijf een kind- en jongerenversie van het betaalsysteem op om jeugd onder de achttien jaar onder ouderlijk toezicht kennis te laten maken met mobiel shoppen en omgaan met geld.

Vuurwerkimporteur had primeur
Eind 2011 had importeur Broekhoff Vuurwerk International de primeur met èM! Payment. Het bedrijf lanceerde toentertijd een applicatie waarmee op de iPhone, iPad en Android-toestel via èM! Payment vuurwerk kon worden afgerekend.