Twinkle | Digital Commerce

Makro: 'Voor duizend euro begonnen met e-commerce'

2017-05-27
450346
  • 1:49

Makro opende een jaar geleden een Nederlandse webwinkel. Toen het nieuwe Head of E-Commerce & Digital Fabienne van Linschoten hoorde dat Makro producten vanuit een filiaal wilde gaan verzenden, sloeg ze bijkans achterover.  Nu zou ze het iedereen aanraden.

Van Linschoten vertelde dat vanmiddag op het B2B E-commerce Congres, in een presentatie over de eerste serieuze e-commerce ervaringen van Makro op de Nederlandse markt. Na wat pionierswerk begin dit millennium en een klein experiment met online verkoop via een folder in 2011, startte Makro vorig jaar met geïntegreerde webverkoop op de site.

Makro's Duitse moederconcern Metro wilde klein beginnen met e-commerce in pilot-land Nederland. De groothandel beperkte het online assortiment tot artikelen voor op kantoor (food en non-food). Daarvan worden er ruim zesduizend aangeboden aan pashouders op Makro.nl, zo’n 10 procent van het totale assortiment.

Goedkoop en snel schakelen
Om de fulfilment te verzorgen, posteerde Makro een aantal tafels op de vloer van zijn vestiging in Vianen. ‘We werden vanuit Duitsland voor gek verklaard en ik vond het zelf ook een aparte keuze', zei Van Linschoten. 'Nu ben ik er blij mee en zou ik het iedereen aanraden. Het eigen initiatief heeft ervoor gezorgd dat de investeringen laag zijn gebleven; we zijn voor duizend euro begonnen. Een ander voordeel is dat je veel sneller kunt schakelen als er onvolkomenheden zitten in het proces. Je kunt het direct zelf oppakken en aanpassen als je de orderverwerking zelf doet. Natuurlijk zijn we niet erg efficiënt, maar al met al gaat het verbazingwekkend goed. We zullen zien of we de fulfilment in de toekomst gaan uitbesteden of dat we er bijvoorbeeld meer vestigingen voor gaan gebruiken.’

Online omzet
Makro, vandaag precies 45 jaar actief in Nederland, heeft hier 17 winkels die samen goed zijn voor een omzet van zo’n 1 miljard euro. Van Linschoten, die ervaring opdeed in e-commerce functies bij onder andere Bol.com en Canon, hamert er intern op dat de webwinkel niet simpelweg als de ‘18e vestiging’ moet worden gezien, omdat de shop ook voor latere offline aankopen zorgt. Overigens maakte ze duidelijk dat de webomzet van Makro zeker nog niet mag worden vergeleken met een gemiddelde filiaalomzet.