Twinkle | Digital Commerce

Sanoma stapt in verkoop horloges en sieraden met Yixx.nl

2017-05-27
180101

Sanoma heeft samen met Yizz, een bedrijf dat webshops realiseert voor juweliers, een online ‘multibrandstore’ geopend met horloges en sieraden. Bij Yixx.nl zijn 320 juweliers aangesloten die voor klanten als servicepunt dienen.

Sanoma werd voor de samenwerking benaderd door Yizz, dat al enige tijd het plan had om een multibrandstore te openen. ‘Zij hebben al een netwerk van 320 juweliers die via hen een eigen webshop hebben’, zegt Sabine Visser van Sanoma. ‘Nu wilden zij deze juweliers verzamelen op één platform. Voor ons is Yixx.nl in lijn met onze e-commerce en performanced based strategie waarin wij meer verticals willen gaan openen.’

Juwelier als servicepunt
Op Yixx.nl kunnen klanten zoeken tussen de producten van de aangesloten leveranciers van horloges en sieraden. Tijdens het indienen van de bestelling moet de consument een juwelier in zijn omgeving aanwijzen als servicepunt. Deze juwelier krijgt de order toegewezen en fungeert als afhaalplek en servicepunt voor de klant. Visser: ‘De leveranciers verzorgen de verwerking van de bestelling voor het reguliere assortiment. Zij verzenden de producten dan óf naar de gekozen juwelier (voor het afhalen van de bestelling, red.) óf naar het huisadres van de klant. In sommige gevallen heeft de juwelier een item uit zijn eigen winkel online gezet dat niet wordt geleverd door de aangesloten leveranciers. Dan regelt de juwelier zelf de fulfilment vanuit de eigen winkel.’

Contact met lokale klanten
Dankzij de connectie met lokale juweliers ‘blijft de fysieke juwelier in contact met lokale klanten’, meldt de promotievideo van Yixx.nl. ‘Bij het gekozen servicepunt kan de juwelier bijvoorbeeld een stalen horlogeband op maat maken of advies geven over de onderhoud van een sieraad’, zegt Visser.

Sanoma verzorgt volgens Visser de ‘consumentenervaring’ van Yixx.nl. Dat wil zeggen dat het uitgeefbedrijf onder andere zorgt voor traffic naar de site. Visser: ‘Yizz houdt zich bezig met de back-end van de site en verzorgt de klantenservice.’

MenToday en KidsToday
Sanoma heeft de afgelopen tijd verschillende verticals geopend. Een recent voorbeeld is Fashionchick-broertje MenToday, een platform voor herenkleding. Ook wordt binnenkort een soortgelijk concept voor kinderkleding gelanceerd onder de naam KidsToday. ‘Daanraast willen we deze storefronts concepten gaan uitbreiden naar het buitenland’, zegt Visser.

Lees ook:
- Yizz helpt juweliers op streek met e-commerce (11-12-2012)
Leef.nl: 'one stop shop' voor de zorgconsument (7-3-2013)