Twinkle | Digital Commerce

‘Angst om logistieke innovaties te delen regeert’

2017-05-27
450450
  • 1:12

Logistiek dienstverleners op het gebied van e-commerce houden opgedane kennis graag voor zich. ‘Ze zijn heel competitief en denken dat het niet slim is om innovaties te delen. Dat is een groot probleem.’


Die uitspraak deed Victor Ponsioen van logistiek advieskantoor Districon vandaag op het COPE Congres in Apeldoorn. Hij refereerde onder meer aan Wehkamp.nl’s Andries van Daalen, die eerder vandaag pleitte voor gezamenlijke oplossingen om e-commerce logistiek duurzaam te houden. Die laten op zich wachten omdat eigen belangen prevaleren.

Voorraad verleggen
Online retailers hebben ook individueel mogelijkheden om kosten te besparen en/of de klantenservice te verbeteren: het verschuiven van winkelvoorraad naar leveranciers is er één die Ponsioen specifiek benoemde. Het leverde een doe-het-zelfketen in een pilot 25 tot 30 procent besparing op logistieke kosten en extra ruimte voor ander producten in de winkel op. ‘Het verschuiven van voorraad kan uitkomst bieden bij producten met weinig populariteit, grote volumes en een hoge waardes’, aldus Ponsioen.

In-store fulfilment, retourvoorspellingen en vraagsturing
Ponsioen wees verder op een pilot van een grote Nederlandse non-food retailer met online order fulfilment vanuit de winkel, goed voor 6 procent logistieke kostenbesparing. Ook het voorspellen van retouren en het afzwakken van operationale pieken door vraagsturing bieden webwinkeliers opties tot kostenbesparin, vertelde hij.

Op de klantenlijst van Districon staan onder andere Albert Heijn, BCC, Coop, Heineken en Philips.