Twinkle | Digital Commerce

Google neemt gebruikersdata mee in advertenties

2017-05-27
180101
  • 1:14

Google heeft vandaag nieuwe gebruikersvoorwaarden geïmplementeerd. Voortaan kunnen handelingen op onder andere Google+ en YouTube als ‘gedeelde aanbevelingen’ zichtbaar worden in advertenties, compleet met gebruikersnaam en foto.

De nieuwe servicevoorwaarden zijn vanaf vandaag van kracht, maar Google kondigde de wijzigingen een maand geleden al aan. Handelingen van de ongeveer 200 miljoen actieve gebruikers van Google+ worden in potentie zichtbaar in Google’s complete advertentienetwerk.

Hieronder ziet u drie voorbeelden naast elkaar (klik voor de vergroting):

Gedeelde aanbevelingen
Volgens de zoekgigant kan feedback van bekenden tijd besparen en relevantie toevoegen: ‘Uw vrienden zien bijvoorbeeld dat u een album vier sterren heeft gegeven op de Google Play-pagina van de band. En de +1 die u uw favoriete plaatselijke bakkerij heeft gegeven, kan worden toegevoegd aan een advertentie die de bakkerij weergeeft op Google. We noemen deze tips gedeelde aanbevelingen.’

Gebruikersnaam en foto
Google benadrukt dat alleen door de gebruiker geselecteerde mensen (lees: contacten op Google+) de aanbevelingen kunnen zien. ‘Op Google bepaalt u wat u wilt delen.’ Standaard worden de gebruikersnaam en foto van de aanbeveler getoond, een optie die alleen voor advertenties kan worden uitgeschakeld. ‘Als u de instelling op “uit” zet’, schrijft Google, ‘worden uw profielnaam en -foto niet getoond in die advertentie voor uw favoriete bakkerij of in andere advertenties. Deze instelling heeft alleen betrekking op advertenties. U geeft niet aan of uw profielnaam of -foto mag worden gebruikt op andere plekken, zoals Google Play.’