Twinkle | Digital Commerce

Primark: 'Internet kan niet tegen onze winkels op'

2017-11-11
180101
  • 1:16

Associated British Foods, eigenaar van de succesvolle modeketen Primark, ziet vooralsnog geen meerwaarde in het opzetten van een eigen online verkoopkanaal. ‘Online cannot compete with our stores’, aldus CEO George Weston.
 
Primark, dat gisteren een omzetgroei van 44 procent over zijn laatste boekjaar communiceerde (pdf), deed dit jaar voor het eerst ervaring op met online verkoop; een selectie van het aanbod was enkele maanden te koop bij Asos, de bekende Britse pure player in fashion die momenteel op soortgelijke wijze samenwerkt met Pull & Bear. Asos’ topman Nick Robertson zei afgelopen maand dat nog werd gesproken met Primark over een structurele voortzetting van de samenwerking.

Communicatie belangrijker dan verkoop
Weston bevestigde de gesprekken gisteren aan RetailWeek. Volgens hem moet Primark de digitale wereld goed in de gaten houden, maar zal communicatie voor het merk belangrijker zijn dan verkopen op internet. Eerder dit jaar zei Martin White, directeur supply chain van Primark, al dat de keten online geen winst kan maken met de lage verkoopprijzen van de formule. ‘Als daar alle extra kosten voor een online kanaal worden afgetrokken, blijft er niets over.’

Primark in Nederland
Het Britse Primark heeft momenteel enkele honderden  fysieke winkels in acht landen. In Nederland is de keten aanwezig in Hoofddorp, Rotterdam, Almere, Zaandam en sinds kort in Zoetermeer. Over twee weken openen de deuren van een zesde vestiging in Eindhoven. Primark zou mogelijk ook zijn intrek nemen in panden die de Bijenkorf gaat sluiten.