Twinkle | Digital Commerce

‘Amazon wijzigt dagelijks ruim 2,5 miljoen prijzen’

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:17

Op Amazon.com vinden tegenwoordig dagelijks meer dan 2,5 miljoen prijswijzigingen plaats, blijkt uit cijfers van Profitero. Dat is vijftig keer zoveel als het aantal online prijswijzigingen van Wal-Mart en Best Buy in heel november.

Wal-Mart en Best Buy, die de prijzen van Amazon beloven te matchen voor klanten, wijzigden afgelopen maand ieder ruim vijftigduizend prijzen volgens Profitero. Behalve deze Amerikaanse retailgiganten bieden onder andere ook Toys ‘R Us, OfficeMax, Target en Fab.com een laagste prijsgarantie. Staples, na Amazon de grootste online verkoper van de Verenigde Staten, biedt zo’n garantie in het lopende holiday shopping season, om die daarna mogelijk permanent te maken.

Tien keer zoveel
Uit de data van Profitero blijkt ook dat Amazon het aantal prijswijzigingen enorm heeft opgevoerd in de afgelopen twaalf maanden; een jaar geleden bedroeg het aantal dagelijkse prijswijzigingen ‘slechts’ ruim 250.000, tien keer minder dan nu het geval is:



Software

Profitero’s CEO Volodymyr Pigrukh verwacht dat het aantal prijsfluctuaties de komende jaren alleen maar zal toenemen. Hij wijst online retailers op de noodzaak van software om de prijsveranderingen bij markleider Amazon.com en andere concurrenten te kunnen te volgen. Niet verrassend is dat Profitero daarvoor zelf oplossingen aanbiedt.

Lees ook:
-
De gepersonaliseerde webshop (Twinkle 9-2013)
- Dynamic pricing: (on)gunstige prijsdiscriminatie? (Twinkle 8-2013)
- ‘Een op de vijf online productprijzen morgen anders’ (3 oktober 2013)
- Online prijsdiscriminatie: ethisch verantwoord? (16 mei 2013)
-
Prijs je rijk met geduld om te leren (Twinkle 3-2013)