Twinkle | Digital Commerce

Cost per sale wordt de norm bij Beslist.nl

2017-05-27
180101

Alle adverteerders van Beslist.nl gaan de vergelijker betalen op basis van gerealiseerde verkopen. Cost per sale wordt de norm, waar klikvergoedingen (cost per click) dat nu nog zijn. De stap past bij de belofte ‘het grootste online winkelcentrum van Nederland’ te zijn.
 
Adverteerders in de categorie speelgoed ontvingen dit najaar bericht van Beslist.nl. Om te blijven adverteren op de vergelijkingssite moesten ze akkoord gaan met een afrekenmodel op basis van cost per sale (cps), waar ze gewend waren aan cost per click (cpc).

Conversiepixels
Alleen bij verkoop van een product dankzij Beslist.nl betalen speelgoedverkopers nu een afgesproken percentage aan de vergelijker, een performance based model dat beter bij de wensen van webwinkeliers zou passen. Om vast te kunnen stellen dat een verkoop heeft plaatsgevonden, hebben de speelgoedverkopers conversiepixels in hun sites moeten opnemen, wat tot de nodige discussie heeft geleid.

Migratie
Casper Keller-Arroo, chief operating officer van Beslist.nl, laat Twinkle weten dat cps de nieuwe norm wordt in alle productcategorieën. ‘De wijziging in speelgoed was de eerste stap in de migratie van cpc naar cps. Op basis van de over het algemeen goede ervaringen in die categorie, en in overleg met onze klanten, gaan we nu een plan maken voor de verdere migratie.’

Winkelwagen
Keller-Arroo geeft aan dat de wijziging van het afrekenmodel samenhangt met de ‘Winkelwagen’, de directe koopoptie op Beslist.nl. ‘We streven ernaar dat consumenten straks zo veel mogelijk producten van verschillende aanbieders direct bij ons kunnen afrekenen. Een cps-model sluit daar in onze ogen goed bij aan.’

Optimaliseren
Op dit moment verkoopt een beperkt aantal webshops producten
direct op Beslist.nl. De vergelijker wil Winkelwagen in de loop van volgend jaar verder in de markt zetten. ‘Maar we willen eerst cps goed uitrollen’, geeft Keller-Arroo de volgorde der dingen aan. Volgens hem is overigens niet gezegd dat adverteerders straks verplicht worden te participeren in Winkelwagen; ze kunnen de vergelijker meest waarschijnlijk ook voor gerealiseerde verkopen (blijven) betalen op basis van de conversiepixels. ‘Over hoe het er precies uit gaat zien buigen we ons nog.’

Begin- en eindpunt
Beslist.nl heeft in ieder geval de ambitie om het begin- én eindpunt te worden in customer journeys, een plek waar webshoppers alles kunnen zoeken, vergelijken en direct afrekenen. Daarmee wordt Beslist.nl een online winkelcentrum op zichzelf, een claim die de vergelijker dus al enige tijd legt in zijn communicatie.


Lees ook: Verkopen via vergelijkers? (Twinkle 8-2013)