Twinkle | Digital Commerce

Levertermijn en valse beloftes

2017-05-28
338259
  • 2:58
Het lastige met wet- en regelgeving is dat er vaak meerdere regels door elkaar lopen. Met al deze regels zal de webwinkelier rekening moeten houden. Zo ook bij de regels rondom levertermijnen. In dit geval hebben we te maken met regels specifiek voor koop op afstand en regels rondom reclame.

Tekst: Charlotte Meindersma

De Wet koop op afstand meldt weinig over levering. U bent niet verplicht op de website aan te geven wanneer er geleverd zal worden. Uiteindelijk moet er geleverd worden binnen 30 dagen. Kunt u niet binnen deze 30 dagen leveren of heeft u inmiddels deze termijn overschreden, dan mag de consument de overeenkomst ontbinden. Dat wil zeggen dat u het product helemaal niet meer zult leveren en de consument al het reeds betaalde terugbetaald zal krijgen of, indien er nog geen betaling heeft plaatsgevonden, de consument niet meer hoeft te betalen.

Langere levertermijn
Het kan natuurlijk voorkomen dat u een product levert met een langere leveringstermijn. Bijvoorbeeld omdat u het zelf ook nog bij de producent moet bestellen. Dat hoeft geen belemmering te zijn. Belangrijk is echter wel dat u vooraf meldt dat er een langere leveringstermijn rust op deze producten. U kunt bijvoorbeeld melden dat de leveringstermijn zo’n 6 tot 8 weken bedraagt. Zolang u er voor zorgt dat u de consument hier goed en duidelijk over informeert, weet de consument ook waar hij of zij mee akkoord gaat en mag er dus pas ontbonden worden nadat de door u genoemde termijn is verstreken. Geeft u een specifieke datum van levering, dan noemen we dat een fatale termijn en mag de consument vanaf de dag daarna, als er nog niet geleverd is, de koop ontbinden. Geeft u een schatting van de leveringstermijn, dan moet de consument u nog een redelijke termijn geven om zelfs na de geschatte leveringstermijn nog na te komen; pas daarna mag de consument de koop ontbinden.

Belofte maakt schuld
De laatste tijd is er veel te doen om de, vooral grote, webwinkels die beloftes doen die ze niet waar kunnen maken. ‘Voor 21.00 uur besteld, morgen in huis’ bijvoorbeeld. Dat is meestal niet waar. Producten worden over het algemeen niet bezorgd op zondag, dus ook als je op zaterdag een product besteld hebt, krijg je het pas op maandag. Net zoals er op zondag meestal geen verzending plaatsvindt. Dus alles wat er op zondag besteld wordt, gaat pas op maandag de deur uit en komt op dinsdag bij de consument aan. Een belofte groot op de website plaatsen en de uitzondering in de kleine lettertjes verstoppen mag niet, heeft ook de rechter bepaald. Dat is namelijk misleiding. Dat zorgt er overigens ook voor dat de consument het recht heeft de koop te ontbinden. De fatale termijn ‘morgen’ is tenslotte overschreden wanneer er pas overmorgen of nog later geleverd wordt. Dit is vooral het geval wanneer de webwinkelier wist of had moeten begrijpen dat een bepaalde leveringstermijn essentieel was voor de consument.

Beloftes die u wel na kunt komen
Allereerst is het belangrijk dat u goed op de hoogte bent van de werkwijze van de bezorgdienst van uw keuze. Leveren zij inderdaad altijd de volgende dag de brievenbuspost of pakketten af of kan dat ook wel eens een dag langer duren? Stem daar uw beloftes op af. Het is verstandiger om te zeggen ‘meestal de volgende dag in huis’ en nog verstandiger om te zeggen ‘binnen 2 dagen verzonden’. Als u meldt wanneer u het product verzendt begrijpt de consument ook dat het daarna afhankelijk is van de bezorging en dat dit nog 1 of 2 dagen langer kan duren.

Charlotte Meindersma is jurist voor de creatieve sector en ondernemers. Ze is eigenaar van Charlotte’s Law & Fine Prints.