Twinkle | Digital Commerce

ANVR komt op voor ‘misleidende reisorganisaties’

2017-05-27
180101
  • 1:25

De ANVR komt op voor (online) reisorganisaties die volgens hen door de Consumentenbond ten onrechte beschuldigd zijn van misleidend prijsbeleid. De brancheorganisatie reageert hiermee op de recente actie van de bond om touroperators met onvolledige reisprijzen te ontmaskeren.

Vorig jaar mei meldde de de Autoriteit Consument & Markt (ACM) dat het reisorganisaties strenger gaat controleren op hun prijsbeleid. Veel organisaties vermelden volgens de ACM namelijk pas laat in het bestelproces in de webshop welke extra kosten er verbonden zijn aan een vliegreis of vakantie.

Te willekeurig
De Consumentenbond voerde in de afgelopen maand actie tegen de verborgen boekingskosten en zette een aantal ‘goede’ en ‘slechte’ touroperators op een rij. ‘Deze lijstjes zijn willekeurig’, zegt ANVR-directeur Frank Oostdam volgens Trav Magazine. ‘De kritiek richt zich veelal op grotere bedrijven. Op enkele bedrijven die in het “zonnetje” worden gezet is echter wel het een en ander aan te merken.’

Brief
Oostdam: ‘Wij hebben onze kritiek op de actie van de Consumentenbond in een brief verwoord en hen uitgenodigd voor een gesprek aangezien hun actie nu contraproductief werkt. Bedrijven die keurig de boekingskosten netjes bij de prijs vermelden, worden door de bond over één kam geschoren met bedrijven die zich nergens aan storen.'

Prijzen in advertenties
De ANVR roept zijn leden wel op om de prijzen op websites en in advertenties volledig te tonen. Dat wil zeggen dat alle bijkomende kosten voor een vakantie of vliegreis vermeld dienen te worden als totaalprijs naast de geadverteerde prijs. ‘Alleen zo ontstaat een eerlijk speelveld tussen de bedrijven onderling, wordt voldaan aan de eisen van de ACM en wordt onvrede van consumenten weggenomen’, aldus Oostdam.