Maandag 6 januari 2014

3852 keer gelezenNu reageren

Fonq.nl zinspeelt op overnames

Fonq.nl zinspeelt op overnames

Fonq.nl relateert zijn flinke omzetgroei (37 procent) aan de focus op ‘emotional commerce’, waarvoor productselectie van groot belang is. Om het assortiment uit te breiden denkt Fonq.nl aan overnames van bestaande webshops.


CEO Patrick Kerssemakers zei op het laatste congres Logistiek & E-commerce dat Fonq.nl jaarlijks met tientallen procenten moet groeien om de concurrentie het hoofd te bieden. Daarin is het webwarenhuis andermaal geslaagd; de omzet van Fonq.nl, sinds kort geheel in handen van Wehkamp-moeder RFS Holland Holland, nam met 10 miljoen euro toe, om uit te komen op 37 miljoen euro. Ter vergelijking: de omzet in 2010 bedroeg 15 miljoen euro, die in 2011 20 miljoen euro en in 2012 werd dus 27 miljoen euro omzet geboekt.

Van rationeel naar emotioneel
Fonq.nl verlegde de focus naar eigen zeggen van de rationele naar de emotionele transactie. ‘In een sterk concurrerende markt is het creren van een merk, waarbij gevoel komt kijken, belangrijker dan ooit’, aldus Kerssemakers vandaag in een persbericht. ‘Wij geloven dat engagement met de bezoeker op lange termijn een lonende strategie is dat leidt tot koopintentie en herhaalaankopen.’ Deze strategie uit zich onder andere in een inspiratiemagazine en een gift finder op de site, in inspirerende campagnes en een fysieke catalogus, aldus Kerssemakers.

Overnames
Voor emotional commerce zijn ‘een doordachte productselectie en inspirerende productpresentaties’ volgens Fonq.nl essentieel. Daarom richt het webwarenhuis zich op het toevoegen van producten die emotie oproepen en het merk Fonq.nl verstevigen. Kerssemakers: ‘Voor een dergelijke uitbreiding van het huidige assortiment behoren overnames van bestaande webshops die leidend zijn in bijzondere productgroepen tot de mogelijkheden.’

Mobiele webshops
Fonq.nl lanceerde vorig voorjaar meer dan honderd verschillende mobiele webshops. Tablets tekenen inmiddels voor 26 procent van al het online verkeer, smartphones voor 11,5 procent. Opvallend is dat het gebruik van mobiele telefoons de laatste maanden veel harder is gegroeid dan dat op tablets.

Deuren open
In de zomer werd bekend dat het webwarenhuis de deuren zou openstellen voor geselecteerde andere retailers. Grapedistrict had in oktober de primeur. Eerder al richtte Fonq.nl de blik nadrukkelijk op (marktplaatsen in) het buitenland om zijn omzet te stuwen. Dit jaar mikt het webwarenhuis op verdere internationale expansie.


Onderwerp(en) & tags voor dit artikel:

- Mobiele marketing (Marketing)
- Klantcontactkanalen (Klantcontact)
- Segmentatie (Klantcontact)
- Buitenland (Logistiek)



Geef nu als eerste een reactie op:
Fonq.nl zinspeelt op overnames










Code (zie plaatje hierboven)

E-mail mij de reacties


Uw reactie wordt onder bovengenoemd artikel geplaatst. De redactie van Twinkle behoudt zich het recht voor om reacties te verwijderen in geval ze niet ter zake doen, commercieel of kwetsend zijn. Alle reacties zijn te allen tijde voor verantwoordelijkheid van de inzender.