Vrijdag 31 januari 2014

2281 keer gelezen2 x gereageerd

Bezorgkosten punt van aandacht e-commerce België

Bezorgkosten punt van aandacht e-commerce België

De Belgische vereniging van online handelaars BeCommerce ziet voor dit jaar de uitdagingen en groeiperspectieven voor webwinkeliers liggen in m-commerce, verbetering van de online koopervaring met verlaging van de bezorgkosten en de veiligheid van shoppen op internet.

Vorig jaar kwam de omzet van e-commerce in België uit op 1,8 miljard euro. Dit is een stijging van 18,4 procent ten opzichte van 2012. Deze cijfers noemde BeCommerce tijdens de eerste Kick-Off Summit in Brussel. De vereniging presenteerde daarnaast de ontwikkelingsperpectieven voor de Belgische e-commerce markt.

Aandachtspunten
Vooral op het gebied van m-commerce is er nog een flinke slag te slaan. Momenteel is 51 procent van de Belgen nog niet in het bezit van een smartphone. Het hoogste percentage in de Europese Unie, meldt Becommerce. Daarnaast ligt het aantal webwinkelwagenverlaters in België (58 procent) hoger dan het Europees gemiddelde van bijna de helft.

Bezorgkosten
De consument verlaat de winkelwagen, omdat de bezorgkosten vaak als te hoog worden bevonden. ‘Alle inspanningen die op dit moment binnen de logistieke e-commerce markt worden geleverd, concentreren zich erop om de kosten voor de Belgische online handelaars – en bijgevolg dus ook de e-shoppers – zoveel mogelijk te drukken’, vertelt Patricia Ceysens, voorzitter van BeCommerce. ‘Naast de huidige marktspelers als bpost, DHL, DPD en Kiala zien we ook dat enkele nieuwe buitenlandse actoren als PostNL, Kariboo, GLS en Dynalogic de Belgische markt betreden. Deze concurrentie kan het stimuleren van de online aankoop enkel maar ten goede komen.’

Online winkelen wordt in België, net als in Nederland, straks transparanter voor consumenten als de nieuwe Europese consumentenrichtlijn van kracht is. Hierdoor wordt online winkelen waarschijnlijk door meer Belgen als veilig ervaren.

Belgische spelers vanuit buitenland
Medio januari meldde handelsfederatie Comeos dat veel Belgische e-commerce ondernemers hun bedrijf in het buitenland starten, omdat zij vanuit daar hun orders sneller geleverd krijgen bij klanten in België. ‘Het verbod op nachtarbeid maakt snelle leveringen quasi onmogelijk: je krijgt een pakketje uit Antwerpen sneller en goedkoper als je het via Amsterdam laat leveren, dan rechtstreeks’, zei Dominique Michel van Comeos. ‘Een belofte als “voor 23.59 uur besteld, morgen gratis in huis” is gewoon onmogelijk.’

 
 

Onderwerp(en) & tags voor dit artikel:

- Pakketverzending (Logistiek)



Er is op dit moment 2 keer gereageerd op:
Bezorgkosten punt van aandacht e-commerce België
 
  1. Chantal op maandag 3 februari, 2014 om 10:44
    www.flipit.com/be

    Zit er eigenlijk al beweging in de wetgeving omtrent nachtarbeid? Ik vond hier wel wat informatie: http://www.werk.belgie.be/detailA_Z.aspx?id=1418. Maar het lijkt wel erg achterhaald en slecht voor de eigen belgische concurrentiepostitie. Op deze manier verpestten ze hun eigen mededinging enigzins of zie ik iets over het hoofd?

  2. Marit, redactie Twinkle op maandag 3 februari, 2014 om 14:10

    @ Chantal: Medio januari meldde Comeos over de regels rond nachtarbeid. In deze berichtgeving zei Comeos niets over eventuele veranderingen in dit beleid. Wel roept Comeos de overheid op om de regels te veranderen, omdat veel Belgische ondernemers nu naar het buitenland trekken om vanuit daar producten online te verkopen aan Belgen. Dat is namelijk gemakkelijker en zonder belemmeringen als een verbod op nachtarbeid. 


Laat een reactie achter:
 










 E-mail mij de reacties


Uw reactie wordt onder bovengenoemd artikel geplaatst. De redactie van Twinkle behoudt zich het recht voor om reacties te verwijderen in geval ze niet ter zake doen, commercieel of kwetsend zijn. Alle reacties zijn te allen tijde voor verantwoordelijkheid van de inzender.