Woensdag 5 februari 2014

2343 keer gelezen4 x gereageerd

‘Ahold helpt middenstand slag naar omnichannel te maken’

‘Ahold helpt middenstand slag naar omnichannel te maken’

Ahold, de grootste online verkoper van ons land, ziet een belangrijke rol voor zichzelf weggelegd om de Nederlandse winkelstraten levendig te houden. ‘Voor ons is dat een kwestie van welbegrepen eigenbelang’, aldus CEO Dick Boer.  

Boer deelde zijn visie op de toekomst van het Nederlandse retaillandschap in de Machiavelli-lezing (pdf) die hij gisteren gaf. ‘Een van de belangrijkste manieren om winkelstraten levendig en gevarieerd te houden, is kleine en middelgrote winkels te helpen de slag naar omnichannel te maken’, zei hij. ’Als Ahold doen we dat met Bol.com, een webwinkel die we twee jaar geleden hebben overgenomen.’

Plaza
Boer wees zijn toehoorders op het bestaan van Plaza, waarop momenteel zo’n vijfduizend externe zakelijke verkopers zijn aangesloten. ‘Daarmee geven we in de webwinkel van Bol.com andere aanbieders de ruimte hun producten aan te bieden. Dit tegen een omzetgerelateerde vergoeding. Kleine en middelgrote winkelbedrijven kunnen aldus hun bedrijfsmodel vernieuwen.’

Revitalisering
Volgens Boer is er geen toekomst voor winkeliers zonder online verkoopkanaal. ‘Dat gaat hem niet worden’, zei hij in een reactie op zijn lezing tegen de NOS (fragment). Uit de lezing zelf: ‘Door zowel in de winkelstraat als op internet producten te verkopen, maken ze een goede kans om in de markt overeind te blijven. Dat geeft op zijn beurt een impuls aan behoud en revitalisering van winkelgebieden. Voor ons is dat een kwestie van welbegrepen eigenbelang.’

Onomkeerbaar
Het huidige spanningsveld tussen het grote offline winkelaanbod enerzijds en de naar online bewegende consumenten anderzijds tekent zich af, aldus Boer. Online winkelen wordt steeds populairder en die trend is onomkeerbaar. ‘Winkels van steen, de "bricks", staan daarom voor de keuze. Of ook een online strategie ontwikkelen, of het in de markt bar moeilijk krijgen.’

Omnichannel
Boer verwacht dat Nederlanders hun boodschappen in 2020 ‘omnichannel zullen’ doen, gaf hij onlangs ook al aan. Click & collect en mobiel bestellen zullen naar zijn verwachting veel intensiever worden gebruikt de komende jaren.Om digitale grenzen te slechten heeft Albert Heijn inmiddels besloten om zijn webwinkels te sluiten en zich volledig te concentreren op bestelapplicatie Appie.

Twinkle100
Met een online omzet van 660 miljoen euro in 2012 bezet Ahold de eerste plek in de Twinkle100. De ambitie is nog altijd om de e-commerce omzet uit food tussen 2011 en 2016 te verdrievoudigen.

 
 

Onderwerp(en) & tags voor dit artikel:

- Offline vs online (Multichannel)
- Software/platforms (Technologie)
- Cross-channel (Multichannel)



Er is op dit moment 4 keer gereageerd op:
‘Ahold helpt middenstand slag naar omnichannel te maken’
 
  1. Karel op woensdag 5 februari, 2014 om 15:56

    Wat een onzin dit verhaal. Ik heb meerdere retailers/verkopers gesproken en daaruit blijkt dat bol.com de prijzen kapot maakt op het plaza door het product zelf aan te bieden voor een lagere prijs en ze verzamelen alleen maar data waar ze zelf mee aan de haal gaan.

    Mijn advies zou zijn, ga nooit met Bol.com (Ahold) in zee. Bol.com heeft de truc goed afgekeken van Amazon, alleen de uitvoering is nog slechter met alleen maart eigen belang.

    Door op het plaza van bol.com te gaan staan help je maar 1 partij vooruit en dat is bol.com.

  2. Marijn op woensdag 5 februari, 2014 om 16:31
    sourenmeubels.nl

    Ben het met Karel eens, denk dat op termijn alleen bol.com hier de grote voordelen van krijgt. Als ze zien dat het een product goed loopt en het nog niet in assortiment zit gaan ze het zelf wel verkopen. Anderzijds wordt hun site alleen maar sterker door het grotere aanbod waarvoor ze in eerste instantie 'niks' hoeven te doen.

  3. Suzan op donderdag 6 februari, 2014 om 10:32

    Het negatieve effecf is nog veel groter dan hierboven wordt geschetst. Amazon (in landen waar ze actief zijn) en bol.com nemen ook op alle online vlakken de posities over: SEO en SEA. Dit versterkt hun enorm en doet ogenschijnlijk lijken alsof hun belang in ecommerce enorm groot is. Het is een zelfversterkend effect. Tevens kunnen ze het in vergelijkers en op prijs ook altijd winnen. Zelfs zonder het zelf in te kopen, maar het wel te doen lijken alsof ze zelf hebben ingekocht. Immers, ze vragen rond de 15% provisie (een ongekend hoog percentage dat geen retailer onder de streep overhoudt): door de "bol.com" eigen prijs 5% lager te laten zijn dan de wederverkopers, maar de gescoorde orders wel door te zetten naar de wederverkopers, krijgen ze welliswaar minder provisie binnen (15% minus 5%) maar zorgen ze er wel voor de goedkoopste te worden in vergelijkers en andere kanalen. Amazon zie je dit heel duidelijk doen. Een slimme truc waardoor hun ogenschijnlijke autoriteit in webverkoop nog verder toeneemt zonder dat er een grotere markt wordt gecreeerd. Niemand, noch detaillist noch fabrikant/leverancier zal op termijn hier beter van worden. Het zal enkel een negatieve spiraal inzetten en uiteindelijk detaillisten en ook merken de das om doen. Uiteindelijk zal dit negatieve effect wel weer kansen bieden voor detaillisten en merkfabrikanten die het anders doen en leren van de fouten die in Amerika en Duitsland door collega's zijn gemaakt. Amazon en bol.com zijn dus zeker geen gevaar, enkel voor diegenen die hen als oplossing voor hun problemen ziet, maar biedt juist veel kansen! En vergeet niet dat Marktplaats, Ebay en andere marktplaatsen precies hetzelfde doen. 

  4. Loedertje retail op vrijdag 7 februari, 2014 om 16:53

    Voor een retailer is het fijn om de voorraad, waar hij/zij vanaf wil, via BOL aan de klanten van Bol te slijten. Verder kan iedere Retailer u vertellen dat behaalde resultaten in het verleden geen garantie zijn voor de toekomst................Ook kan elke retailer u vertellen dat hij niets heeft aan de kennis uit het verleden, want het is een totaal andere markt, die net als altijd in beweging is. Maar nu wel heel turbulent. Als een retailer iets levert via Bol is dat een eigen keuze en kan hij/zij zelf bepalen voor welke prijs. Je ziet meteen wat Bol bij verkoop uitbetaald, waar je dan even 3 weken op moet wachten. Ook kun je via Bol naar de site van de wederverkoper, wat de retailer niets kost en wel wat trafic kan opleveren. Deze retailer denkt dat hij/zij meer meelift met Bol dan andersom. Want als ik niet meelift blijf ik op dezelfde plek. Nu maak ik keuzes in mijn assortiment en de rest slijt ik met 15% marge verlies via Bol ipv halve prijs of minder in mijn winkel. Stabiele prijzen.............. die zijn er in geen enkele branche meer. Ook dan is het aan de retailer of hij/zij daarin meegaat of het de ander zonder marge gunt. Voor vele is iets altijd nog beter dan niets. Pas als je het weer bijkoopt ben je dat geld weer kwijt. Ik zie het als extra verkoop met  variabele kosten, die toch een deel van de vaste kosten kunnen dekken. Groeten Loedertje Retail, die bewust aanhaakt bij olletje bolletje en appie happie.


Laat een reactie achter:
 









  Code (zie plaatje hierboven)

 E-mail mij de reacties


Uw reactie wordt onder bovengenoemd artikel geplaatst. De redactie van Twinkle behoudt zich het recht voor om reacties te verwijderen in geval ze niet ter zake doen, commercieel of kwetsend zijn. Alle reacties zijn te allen tijde voor verantwoordelijkheid van de inzender.