Dinsdag 18 februari 2014

1436 keer gelezenNu reageren

‘Consument betaalt prijs voor nieuwe creditcardregels’

‘Consument betaalt prijs voor nieuwe creditcardregels’

Consumenten worden de dupe van voorgenomen Europese regels over creditcard-betalingen, waarschuwt MasterCard. Retailers zullen de verlaagde interchange fees lang niet altijd doorberekenen aan kaarthouders. Die zullen per saldo duurder uit zijn.

De Europese Commissie wil de interchange fees, de bijdrage van retailers voor het elektronische betalingsverkeer, verlagen en Europees gelijktrekken. De theorie is dat de consument hierdoor indirect goedkoper uit is, maar de praktijk heeft inmiddels anders uitgewezen.

In Spanje, rapporteert Internetkassa.nu, zijn de interchange fees al omlaag zijn gegaan. Er is ‘geen bewijs’ dat retailers hun kostenbesparing daar doorgeven via lagere prijzen. Ondertussen zijn de creditcardkosten voor kaarthouders wel gestegen.

Bezorgdheid
MasterCard, dat bang is voor afnemende populariteit van creditcardbetalingen, liet in 13 Europese landen onderzoek uitvoeren door Ipsos. Het bureau vroeg consumenten naar hun mening over de verlaging van de fees voor retailers. ‘De resultaten laten zien dat consumenten in Nederland en in Europa de bezorgdheid delen en geloven dat het voorstel niet in hun voordeel zal werken', constateert David Dechamps, general manager voor MasterCard in de Benelux.

Twee op de drie Nederlanders denken dat ze slechter af zouden zijn als de interchange fees inderdaad zullen worden verlaagd.

 
 

Onderwerp(en) & tags voor dit artikel:

- Europese regelgeving (Wetgeving)
- Betaalmethodes (Betalen)



Geef nu als eerste een reactie op:
‘Consument betaalt prijs voor nieuwe creditcardregels’

 









  Code (zie plaatje hierboven)

 E-mail mij de reacties


Uw reactie wordt onder bovengenoemd artikel geplaatst. De redactie van Twinkle behoudt zich het recht voor om reacties te verwijderen in geval ze niet ter zake doen, commercieel of kwetsend zijn. Alle reacties zijn te allen tijde voor verantwoordelijkheid van de inzender.