Woensdag 19 februari 2014

2039 keer gelezenNu reageren

Enorme groei online productverkopen in Duitsland

Enorme groei online productverkopen in Duitsland

De online productbestedingen in Duitsland kwamen in 2013 uit op 39,1 miljard euro, heeft het Bundesverband des Deutschen Versandhandels becijferd. De groei bij onze oosterburen is enorm, en veel groter dan bij ons. De omzetplus over afgelopen jaar bedraagt 41,7 procent.

Na een sterk derde kwartaal (+44 procent) stelde het Bundesverband des Deutschen Versandhandels zijn omzetprognose voor 2013 afgelopen november naar boven bij. De toen voorziene jaargroei (ook 44 procent) werd echter niet gehaald, omdat de online productbestedingen in het laatste kwartaal wat minder hard toenamen dan verwacht.

Indrukwekkende groei
Desondanks is de groei van 41,7 procent over heel 2013 indrukwekkend. Een jaar eerder, in 2012, namen de online productbestedingen bij onze oosterburen met 27 procent toe. Verder ter vergelijking: in de eerste helft van 2013 groeiden de online productbestedingen in ons land met niet meer dan 11 procent, aldus de Thuiswinkel Markt Monitor. Voor het hele afgelopen jaar zijn soortgelijke groeicijfers aanstaande.

81 procent online
E-commerce (b2c) representeerde afgelopen jaar 81 procent van alle productverkopen op afstand in Duitsland, tegenover 70 procent in 2012. De 'klassieke verkoop op afstand', voornamelijk bestaande uit telefonische catalogusorders, was nog altijd goed voor ruim 9 miljard euro omzet vorig jaar:

Meer dan de helft via marktplaatsen
Uit onderstaande figuur blijkt dat ruim de helft van de complete Duitse productverkoop op afstand plaatsvindt op marktplaatsen als Amazon en eBay, goed voor ruim 26,7 miljard euro. Dat staat gelijk aan ruim twee derde van alle productaankopen op het web.

Prognose: 25 procent online groei in 2014
Het Bundesverband des Deutschen Versandhandels verwacht dat de online productbestedingen in Duitsland in het lopende jaar met 25 procent zullen groeien, tot 48,8 miljard euro.

 
 

Onderwerp(en) & tags voor dit artikel:

- Offline vs online (Multichannel)
- Catalogus (Multichannel)



Geef nu als eerste een reactie op:
Enorme groei online productverkopen in Duitsland

 









  Code (zie plaatje hierboven)

 E-mail mij de reacties


Uw reactie wordt onder bovengenoemd artikel geplaatst. De redactie van Twinkle behoudt zich het recht voor om reacties te verwijderen in geval ze niet ter zake doen, commercieel of kwetsend zijn. Alle reacties zijn te allen tijde voor verantwoordelijkheid van de inzender.