Dinsdag 18 februari 2014

1380 keer gelezenNu reageren

GfK: online lichtpunt in slecht modejaar

GfK: online lichtpunt in slecht modejaar

De modebranche beleefde in 2013 een slecht jaar door slecht weer en een verminderd consumentenvertrouwen. De omzet van schoenenwinkels, kledingzaken en lingeriewinkels daalde het afgelopen jaar ten opzichte van 2012. Een lichtpuntje in deze krimp was de verkoop via het web.

Vorig jaar werd door consumenten voor 5 procent minder uitgegeven aan schoenen dan in 2012. Ook de categorieën bovenmode en ondermode (bodyfashion) noteerden een omzetdaling van respectievelijk 6 procent en 4 procent.

Factoren
‘Een verklaring voor de dalende omzetten binnen zowel schoenen, bovenmode en bodyfashion moeten we vooral zoeken in het voorjaar van 2013’, meldt GfK. ‘De qua omzet belangrijke maand maart is desastreus geweest voor de mode- en schoenenverkopen in Nederland, met name als gevolg van het slechte weer. De bestedingen lagen toen fors lager dan in 2012. Deze daling is de daaropvolgende maanden niet meer goedgemaakt. Neem daarbij ook het historisch laag consumentenvertrouwen wat er was tot het vierde kwartaal en de belangrijkste redenen zijn gevonden. ’

Online
Online was net als in 2012 een groeiend kanaal in de modebranche. Terwijl de groei van online in dat jaar stagneerde, steeg het aantal mode-aankopen via het web in 2013 weer met dubbele cijfers. De online bestedingen in de categorie schoenen namen vorig jaar met 17 procent toe. Dit kanaal representeert momenteel 13 procent van alle gekochte schoenen. In de categorieën bovenmode en ondermode was de stijging respectievelijk 18 procent en 15 procent. De online aankopen in bovenmode waren goed voor 12 procent van de totale bestedingen in deze categorie. Bij ondermode kwam dit aandeel uit op ruim 14 procent.


Foto: Suits on shop mannequins, Shutterstock.

 
 

Onderwerp(en) & tags voor dit artikel:

- Offline vs online (Multichannel)
- Cross-channel (Multichannel)



Geef nu als eerste een reactie op:
GfK: online lichtpunt in slecht modejaar

 









  Code (zie plaatje hierboven)

 E-mail mij de reacties


Uw reactie wordt onder bovengenoemd artikel geplaatst. De redactie van Twinkle behoudt zich het recht voor om reacties te verwijderen in geval ze niet ter zake doen, commercieel of kwetsend zijn. Alle reacties zijn te allen tijde voor verantwoordelijkheid van de inzender.