Twinkle | Digital Commerce

‘Nederland buigt m-commerce achterstand om in voorsprong’

2017-10-05
180101
  • 1:51

Waar Nederland een paar jaar geleden nog een relatieve achterstand had als het gaat om de adoptie van m-commerce, loopt ons land nu voorop in Europa. ‘Als je kijkt naar het mobiele shopgedrag laat Nederland zich beter vergelijken met Japan en Zuid-Korea dan met Duitsland of zelfs de UK.’

Dat zei Martin Gill van Forrester Research vanochtend op het M-commerce Event in Pakhuis de Zwijger. De Britse expert sprak er twee en één jaar geleden ook. Begin 2012, toen het M-commerce Event voor het eerst werd georganiseerd, vertelde Gill dat Nederland veel Europese landen voor zich moest dulden. Tot dat moment had 5 procent van de Nederlanders ooit een aankoop gedaan op zijn smartphone, terwijl het Europese gemiddelde op 8 procent lag.

Omzetaandeel
Vorig jaar was m-commerce (smartphones only in de cijfers van Forrester) goed voor 6 procent van alle online verkopen in Nederland, een aandeel dat naar verwachting zal groeien tot 14 procent in 2017. Daarmee vormt ons land samen met Zweden de Europese voorhoede, benadrukte Gill in zijn presentatie over de ‘mobile mindshift’.

Devices, bezoek, locaties
Dat de mobiele adoptie in Nederland groot is, en daarmee de potentie voor retailers, meet Gill niet alleen af aan de (verwachte) verkopen op smartphones; Forrester ontwikkelde een model om te kijken hoever de genoemde mindshift is gevorderd, waarbij gekeken wordt naar het aantal mobiele devices waarmee consumenten online gaan (bepalend voor 20 procent van de score), het aantal bezoeken (40 procent) en de locaties waarop ze mobiel internetten (40 procent). Nederland scoort op deze ladder 27,0 punten, aanmerkelijk meer dan Frankrijk (24,5 procent), Groot-Brittannië (23,5 procent) en Duitsland (22,5 procent), waar mensen gemiddeld genomen op minder apparaten, minder vaak en vanaf minder plekken mobiel online zijn. ‘Dat biedt enorme kansen voor Nederlandse retailers om een voorlopersrol te pakken’, aldus Gill.

Smartphone als lijm
Gill benadrukte dat verkoop slechts één aspect is waarin de waarde van smarthpones voor retailers tot uitdrukking komt. Mobiele devices spelen volgens hem een belangrijke rol in alles fasen van de customer journey. ‘Het belangrijkste wat ik u wil meedelen: de smarthone is geen touchpoint, maar de lijm tussen de verschillende kanalen. Ben u daar steeds van bewust.’