Woensdag 12 februari 2014

3600 keer gelezen1 x gereageerd

Webrooming: Voradius vangt kopers af op Bol.com

Webrooming: Voradius vangt kopers af op Bol.com

Voradius, een zoekmachine voor producten in fysieke winkels, heeft een plug-in beschikbaar gesteld voor Google's browser Chrome. Wie hem gebruikt, ziet op productpagina’s van Bol.com waar het betreffende artikel fysiek te koop is, soms inclusief actuele voorraadinformatie en reserveeroptie.

‘Met deze extensie kun je tijdens het online shoppen zien of het product ook bij jou in de buurt te koop is’, schrijft Voradius over de plug-in, die momenteel alleen nog werkt op Bol.com. Pop-ups op productpagina’s moeten bezoekers van het webwarenhuis ertoe verleiden artikelen te kopen in een fysieke winkel in de buurt (demovideo).

Webrooming, heeft Voradius de toepassing gedoopt. 'We noemden het eerst reversed showrooming, want dat is het, maar dit klinkt toch beter', aldus medeoprichter Martijn Jansen tegen Twinkle.

Wehkamp.nl, Zalando of Amazon
Jansen laat weten dat de plug-in op niet al te lange termijn ook voor andere webwinkels beschikbaar moet komen: 'We willen de mogelijkheden voor shoppers snel uitbreiden, maar wel uitsluitend bij pure players. Denk daarbij aan Wehkamp.nl, Zalando of Amazon. Of Bol.com zich al heeft gemeld met commentaar? Nog niet, maar dat komt misschien nog. Mensen die er kennis van hebben zien geen juridische obstakels. Er zijn apps die speciaal zijn gemaakt om winkelbezoekers naar Bol.com te leiden, dus dan zou dit toch ook moeten kunnen.'

Vooralsnog is de plug-in alleen beschikbaar voor Chrome. Jansen: 'Maar als het aanslaat zullen we ook voor andere browsers een plug-in ontwikkelen, denk aan Safari en Firefox.'

Nieuw marketingmiddel
Voradius werd vorig voorjaar gelanceerd door ex-medewerkers van eBay/Marktplaats, Skype en Capgemini. Volgens Jansen voorziet de start-up in een nieuw marketingmiddel voor fysieke winkeliers, waarmee ze online zoekers tot offline kopers kunnen maken. De zoekmachine is beschikbaar op Voradius.nl en via apps.

Nieuwe productgroepen
Voradius doorzoekt momenteel bijna 200.000 producten bij ongeveer 15.000 winkels in Nederland. Het gaat vooral om elektronicaproducten, maar de komende maanden moeten daar productgroepen als speelgoed, huishoudelijke artikelen en boeken aan worden toegevoegd. Winkeliers kunnen via een koppeling realtime voorraadinformatie ontsluiten via Voradius, als hun systemen dat tenminste toelaten.

Reseveren en bestellen
Retailers die samenwerken met Voradius kunnen producten binnen de zoekmachine laten reserveren door gebruikers. 'Dan geven wij hun het sein om het product klaar te leggen', aldus Jansen. 'We kunnen gebruikers ook doorsturen naar de click & collect flow van retailers, zoals we bij Kijkshop doen. We hebben bewust de keus gemaakt om niet te verwijzen naar online bestel-flows. Ondertussen kijken we wel naar mogelijkheden om direct bestellen op onze site mogelijk te maken, daarover voeren we nu gesprekken.'

 
 

Onderwerp(en) & tags voor dit artikel:

- Cross-channel (Multichannel)
- Offline vs online (Multichannel)



Er is op dit moment 1 reactie gegeven op:
Webrooming: Voradius vangt kopers af op Bol.com
  1. Bitrank op donderdag 13 februari, 2014 om 08:07
    http://bitrank.nl/

    Interessante ontwikkeling. Hoewel dit een krachtige tool is, vraag ik me wel af hoe Voradius zo veel mogelijk installaties bij gebruikers wil genereren.


Laat een reactie achter:
 









  Code (zie plaatje hierboven)

 E-mail mij de reacties


Uw reactie wordt onder bovengenoemd artikel geplaatst. De redactie van Twinkle behoudt zich het recht voor om reacties te verwijderen in geval ze niet ter zake doen, commercieel of kwetsend zijn. Alle reacties zijn te allen tijde voor verantwoordelijkheid van de inzender.