Twinkle | Digital Commerce

Amazon biedt b2b-partners nieuwe verkoopmogelijkheden

2017-05-27
180101
  • 1:41

Amazon wil zijn b2b e-commerce activiteiten verder gaan uitbreiden. De Amerikaanse pure player biedt nieuwe verkoopmogelijkheden voor zijn retailpartners en denkt erover om in nieuwe productcategorieën te stappen.

Amazon heeft sinds 2012 een eigen b2b-platform op AmazonSupply.com. Hierop worden onder meer gezondheidsproducten, kantoorartikelen en gereedschap verkocht door externe retailers. Amazon wil hen nu meer tegemoet komen door meer mogelijkheden te bieden om via Amazon te verkopen. Zo kunnen externe retailpartners sinds kort producten aandragen voor AmazonFresh. Een lokaal restaurant kan op die manier zijn lasagne online verkopen, meldt Internet Retailer.

Kortingsprogramma’s
Ook is het voor partners mogelijk om hun artikelen aan te bieden in de ‘Today’s Deal’-afdeling binnen Amazon.com en kunnen zij binnenkort instappen in het Subscribe and Save programma. Via dit programma krijgen consumenten korting op bepaalde producten bij een standaard levering.

Nieuwe categorieën
Amazon is daarnaast van plan om nieuwe categorieën aan zijn platform toe te voegen. Vorig jaar werd er onder andere al een bloemenwinkel en kunstafdeling geopend binnen de site. Sebastian Gunningham, senior vice president of seller services, geeft aan dat Amazon continu denkt aan het verkopen van nieuwe producten. ‘Bedenk eens wat je in de afgelopen maand hebt gekocht’, zegt hij tegen Internet Retailer. ‘Heb je een auto gekocht? Heb je medicijnen gekocht? Als je iets offline hebt gekocht wat online nog niet verkrijgbaar is, dan kun je er vanuit gaan dat wij erover denken om dit product ook voor online beschikbaar te maken.’

Crowd-sourced bezorgen
Amazon liet vorige week doorschemeren dat het zijn manier van bezorgen onderzoekt. Het bedrijf levert een deel van zijn producten al zelf en wil dit waarschijnlijk gaan uitbreiden. Ook denkt de e-commerce gigant aan crowd-sourced bezorgen. Dit betekent dat ‘individuele personen’ die niets met bezorgbedrijven te maken hebben de pakketten voor Amazon bij klanten gaan leveren.

De pure player maakt ondertussen zijn bezorgabonnement Prime duurder. Binnenkort zijn Amerikanen 99 dollar kwijt voor een jaar lang two day shipping. Dat is 20 dollar meer dan voorheen. Een bezorgabonnenement werd in de UK 61 procent en in Duitsland 69 procent duurder.