Twinkle | Digital Commerce

Buzzoek laat loyaltypunten delen met vrienden

2017-05-27
180101
  • 1:24

Buzzoek is een Nederlandse start-up waarmee retailers hun klanten zowel online als offline punten kunnen laten sparen, bovenop aankopen. Sinds kort test Buzzoek een nieuwe toepassing op basis van ‘reward sharing’; gespaarde punten kunnen met Facebook-vrienden worden gedeeld.

Met de spaarpuntendeling via zijn app is Buzzoek niet alleen een middel om loyaliteit te creëren, maar ook een acquisitie-tool, legde head of operations Michael van Wijhe vanmiddag uit op het Online Betaal Congres. Hij vertelde dat het in de toekomst ook mogelijk moet worden om gespaarde punten te doneren aan een goed doel.

Sparen met de OV-chipkaart
Van Wijhe presenteerde Buzzoek vandaag als een cloud-gebaseerd loyalteitsplatform voor alle kanalen, een ‘multichannel service bovenop betalen’. In winkels kunnen gebruikers punten sparen door met een pas met een nfc-chip (near field communication) langs een terminal te zwaaien. Dat gaat net zoals mensen inchecken in het openbaar vervoer en de ov-chipkaart is dan ook de meest gebruikte pas om te sparen met Buzzoek. ‘Zolang niet alle smartphones zijn voorzien van nfc, is dit de ultieme tussenoplossing’, aldus Van Wijhe over de inzet van nfc-kaarten, ‘want klanten hoeven geen extra pas voor loyalty in hun portemonnee te stoppen. Overigens zijn we ook bezig met beacons, waardoor winkelbezoekers straks niet meer per se zelf in hoeven te checken, maar automatisch worden herkend.’

Loyalty maakt het verschil
Anders dan bijvoorbeeld Air Miles is Buzzoek geen generiek spaarprogramma; de technologie biedt retailers de optie om een uniek loyaliteitsprogramma te creëren, cross-channel en desgewenst gekoppeld aan bestaande kassasystemen. Van Wijhe: 'Betalen is een commodity. Winkeliers en webwinkeliers onderscheiden zich in de toekomst met loyalty.'