Twinkle | Digital Commerce

E-mailmarketing in Nederland: meer opens, minder kliks

2017-05-27
500353
  • 2:04

Nederlandse marketeers geven aan dat e-mailmarketing dit jaar belangrijker wordt. Tegenover een lichte stijging van het open percentage staat echter een behoorlijke daling van het doorklikratio. Meer dan 4 op de 10 e-mails worden inmiddels geopend op een mobiel apparaat.

Dat blijkt althans uit de E-mail Benchmark, die bureau E-Village voor de elfde keer in successie heeft gepubliceerd. De cijfers zijn gebaseerd op een analyse van ruim drie miljard e-mails uit zesduizend campagnes van zevenhonderd bedrijven in Nederland. Ook werd e-mailmarketeers van organisaties tot tweehonderd werknemers om hun mening gevraagd.

Doorklikratio
E-Village constateert dat de gemiddelde open ratio vorig jaar is gestegen tot 25,13 procent, ‘ondanks doemscenario’s die in de media nog weleens opduiken’. In 2012 werd nog maar 23,86 procent van de e-mails geopend. De click through rate (ctr) is echter bijna een procentpunt lager uitgevallen; klikte in 2012 nog 4,43 procent van de ontvangers op een link uit een e-mail, vorig jaar deed nog maar 3,51 procent dat. ‘Van iedere 1.000 mensen die de mail goed hebben ontvangen, klikten er dus zo’n 35 op een link in de e-mail. En hierin worden ook kliks op links als “afmelden” en “gegevens wijzigen” meegeteld’, legt E-Village in het rapport uit.

Retail & e-commerce
Voor de categorie ‘retail & e-commerce’ kwam het doorklikpercentage uit op 4 procent (geen cijfer achter de komma of vergelijking met vorig jaar), de open rate lag met 26 procent net boven het gemiddelde. Hieruit volgt dat ruim een kwart van de mails van (online) retailorganisaties wordt geopend. Uit één van de zes à zeven geopende mails e-mails volgt een klik.

Smartphones en tablets
Over alle categorieën heen blijkt dat ontvangers van e-mails eerder geneigd zijn om door te klikken op een desktop of laptop dan op een tablet of smartphone. Van alle geopende mails werd 42 procent eind vorig jaar (Q4) gelezen op een mobiel apparaat.

Uitdagingen
Uit de enquête blijkt dat ongeveer één op de drie marketeers (31 procent) e-mails stuurt op basis van individueel klantgedrag, ruim de helft (56 procent) doet dat op basis van segmenten. De verzenders noemen betere segmentatie (74 procent), koppeling van databases voor betere klantprofielen (44 procent) en conversieoptimalisatie van mails en landingspagina’s (41 procent) als grootste uitdagingen voor het lopende jaar. Het gros van de respondenten geeft aan dat e-mailmarketing in 2014 belangrijker wordt, maar de budgetten nemen bij de meeste verzenders (57 procent) niet toe.

Download
U kunt de E-mail Benchmark van E-Village, met ook veel informatie over onder andere verzenddagen en click to opens (cto’s), hier downloaden.
 
Foto: e-mail and envelope, Shutterstock