Twinkle | Digital Commerce

GroenRijk inspireert klanten met vernieuwde webshop

2017-05-27
180101
  • 1:39

GroenRijk heeft onlangs voor de tweede maal een landelijke webshop geopend. De franchiseketen van tuincentra wil hiermee de op internet oriënterende consument tegemoet komen.

GroenRijk zette zijn eerste e-commerce stappen in 2011, maar de keten haalde zijn webshop later weer uit de lucht. ‘De online winkel was toen te hoog gegrepen voor ons’, zegt Edwin Welleman van GroenRijk tegen Twinkle. ‘Het was voor ons organisatorisch niet haalbaar om alle online bestelde producten aan klanten te kunnen leveren. Nu hebben we dit achter de schermen anders geregeld door eenvoudig te starten met een klein assortiment.’

Topartikelen
Dit assortiment bestaat voornamelijk uit ‘topartikelen’ die door alle vijftig GroenRijk-vestigingen worden verkocht. ‘We willen nu kijken wat de reacties van consumenten zijn om daarna te bepalen hoe we gefaseerd gaan opschalen’, zegt Welleman. Klanten van GroenRijk kunnen de bestelde producten na 13:00 uur de volgende openingsdag bij een lokaal filiaal afhalen. ‘Deze franchisers verzorgen ook de thuislevering van de orders. Het hangt per vestiging af of deze bezorgoptie er is. We willen namelijk niet landelijk gaan bezorgen, maar de afhandeling van bestellingen lokaal houden.’ Betalingen worden wel online voldaan, met iDeal.

Webrooming
GroenRijk concurreert online onder andere met pure player Bol.com. ‘Die gaan we sowieso niet inhalen, dus wij blijven lokaal werken’, vertelt Welleman. ‘Over de verkoop van tuinartikelen door Bol.com lopen de meningen nogal uiteen. Wij zien vooral dat mensen zich online oriënteren en vervolgens in onze fysieke vestigingen met een uitgeprint productvoorbeeld naar het artikel vragen. Mensen willen het product eerst zien en kopen het daarna in de winkel.’

Intratuin nog steeds offline
Offline is Intratuin de grootste concurrent voor GroenRijk. De marktleider in tuinartikelen beschikt momenteel echter nog niet over een nieuwe webshop. Net als Mexx onlangs deed, staakte Intratuin in 2012 de online verkoop tijdelijk om op een later moment sterker terug te komen. ‘We willen graag het logistieke proces optimaliseren’, zei woordvoerster Leontine van der Kaaden in mei van dat jaar, de maand waarin ook een nieuwe manager commercie bij Intratuin werd aangenomen.