Twinkle | Digital Commerce

De Bijenkorf ziet mobiele app als centrale entree

2017-11-08
180101
  • 1:39

De mobiele applicatie wordt steeds belangrijker voor de Bijenkorf, vertelde Pieter Riley op Multichannel Conference in de Jaarbeurs. Functionaliteit voor ‘single log on’ is in de maak. Verder kijkt de warenhuisketen naar mogelijkheden om te personaliseren.

De Bijenkorf, de nummer 19 van de Twinkle100, voegde onlangs een barcodescanner en digitale kassabonnen toe aan zijn mobiele app. Het is echter nog niet mogelijk om op verschillende devices in te loggen met hetzelfde account, waardoor bijvoorbeeld wensenlijstjes, aankoophistorie en dergelijke niet zijn gesynchroniseerd. ‘Daarom maken we nu werk van een single log-on’, aldus Riley, die daarvoor geen lanceerdatum wilde noemen: ‘Dat doe ik nooit meer, de ervaring immers leert dat it-projecten altijd uitlopen.’

Vertrekpunt
Business information manager Riley vertelde vanochtend onder andere over de steeds hogere positionering van de Bijenkorf, dat twee warenhuizen sloot en nog drie andere gaat sluiten. Debijenkorf.nl wordt daarmee almaar belangrijker voor de keten. De mobiele app vormt de lijm die de verschillende kanalen met elkaar verbindt. Riley sprak vanochtend ook wel van ‘het vertrekpunt’.

Persoonlijke aanbiedingen
Door de enkele inlog-functionaliteit kan de Bijenkorf straks makkelijker data verzamelen, op basis waarvan uiteindelijk beter persoonlijke aanbiedingen kunnen worden gedaan. Riley over personalisatie bij de Bijenkorf: ‘We willen aanbiedingen op maat gaan doen aan klanten, maar alleen als zij dat willen en op basis van aangegeven voorkeuren. Het luistert allemaal heel nauw, want de voorkeuren van klanten wisselen nu eenmaal. Of het alleen om klantenkaarthouders gaat kan ik niet zeggen, of we ook met individuele prijzen gaan werken evenmin; dat is ook gewoon nog niet duidelijk. Hetzelfde geldt voor iBeacons (technologie om klanten te volgen in winkels, red.), dat volgen we met interesse.’

Digitale magazines
Op de roadmap van de Bijenkorf staat in ieder geval het segmenteren / personaliseren van digitale magazines. ‘Mits klanten daar toestemming voor geven’, aldus Riley. ‘Online kun je met die magazines natuurlijk vrij eenvoudig variëren. Je laat niet zo gauw honderduizenden verschillende folders drukken.’