Twinkle | Digital Commerce

Plux: mobiel warenhuis voor ruim vijfduizend winkels

2017-05-27
180101
  • 1:47

Plux, een mobiele applicatie voor Nederlandse retailers, stelt volgende maand zijn ‘full version’ beschikbaar. Vanaf die officiële lancering kunnen consumenten klantenkaarten van tientallen retailketens centraal bewaren. Plux biedt ook voorraadinformatie en een reserveer- en koopoptie.

Dat vertelde Arjen de Koning, directeur van Paradigit en drijvende kracht achter Plux, zojuist op de Multichannel Conference. Plux ondersteunt fysieke retailpartijen. Tot de eerste participanten behoren onder andere ANWB, Bike Totaal, Praxis, Prenatal, Bart Smit, Intertoys en Pets Place. ‘We zijn een platform, en hoewel we geld voor retailers kunnen innen zijn we geen handelaar. Feitelijk knopen we databases aan elkaar’, legde De Koning uit.

Marktleiders
Plux heeft de ambitie om alle productcategorieën in zijn mobiele warenhuis te verzamelen, op basis van exclusiviteit met marktspelers (fashion uitgezonderd). De Koning: ‘Als de marktleider niet mee wil doen, mag de nummer twee meedoen. Maar die marktleider zal het niet leuk vinden als zijn concurrent tussen die andere marktleiders staat.’

Marketingpower
Retailketens betalen een vaste maandelijkse fee om deel te nemen aan Plux. Initiatiefnemer Paradigit hoopt daarnaast meer computers te verkopen, zoals Praxis meer bouwmaterialen en Pets Place meer dierenartikelen hoopt te verkopen door de participatie. De Koning spreekt van een ‘enorme collectieve marketingpower’, die onder andere zou kunnen leiden tot een gezamenlijke loyaliteitsprogramma, een gezamenlijke cadeaukaart of gezamenlijke folders.

Voorwaarden
De oprichter en directeur van de Paradigit Group somde vanmiddag drie belangrijke voorwaarden op voor participerende retailers: ‘Ze moeten bij Plux de laagste prijs bieden, ze moeten Plux promoten en ze moeten productdata aanleveren om consumenten te kunnen bedienen, nooit klantgegevens; retailers wijzen hun klanten alleen op het bestaan van Plux. Aan de achterkant kunnen ze met elkaar informatie uit databases uitwisselen, maar nooit met namen van klanten.’

Optrekken tegen Ahold
Plux wil graag nog een supermarktformule toevoegen aan zijn app, maar De Koning liet weten dat marktleider Albert Heijn niet mee zal doen. ‘Wij gaan juist optrekken tegen Albert Heijn en Bol.com. En dus praten wij met de volgende supermarktformule in grootte’, doelt hij meest waarschijnlijk op Jumbo Supermarkten. ‘Overigens kunnen behalve de grote ketens zich ook nog local heroes toevoegen, via een plug-in. De app komt beschikbaar in gelokaliseerde varianten.’