Twinkle | Digital Commerce

Active Ants zet Google Glass in voor orderpicking

2017-05-27
180101
  • 1:42

E-fulfilmentbedrijf Active Ants heeft een orderpicking-app voor Google Glass ontwikkeld. Het bedrijf is naar eigen zeggen de eerste Nederlandse partij die de bril inzet voor het verwerken van orders in een dc.


Active Ants
is gevestigd in Lopik en werkt onder andere samen met Freshcotton.nl, Vpro.nl, Planetxl.nl, Girav.nl en Supersmart.com. Uit de eerste testresultaten met de app blijkt dat orderpicking 15 procent sneller verloopt met behulp van Google Glass. Ook worden er 12 procent minder fouten gemaakt tijdens het proces.

Vier voordelen
De app vervangt de picklijsten waarop producten, locaties en aantallen staan, zo laat het bedrijf weten. Deze informatie wordt nu weergegeven op de bril. ‘Google Glass biedt vier voordelen’, zegt Active Ants. ‘Werknemers hebben de handen vrij om de producten uit de schappen te pakken, de bril is een stap naar een paperless world, de glass zorgt voor tijdswinst en het aantal fouten tijdens orderpicking wordt verminderd.’

Productherkenning
‘We hebben nu een eerste werkende versie ontwikkeld die al heel goed draait, maar er is nog veel meer mogelijk’, vertelt Jean Lahaye, managing partner van Active Ants, over de nieuwe Google Glass-app. ‘Zo maken we nog geen gebruik van productafbeeldingen voor een nog betere productherkenning en foutreductie. Dit zal er in versie 2.0 zeker in zitten.’

SAP en slimme brillen
Active Ants is niet het enige bedrijf dat aandacht heeft voor het inzetten van glasses voor orderpicking in magazijnen. SAP liet vorig jaar al weten samen met het Amerikaanse technologiebedrijf Vuzix een augmented reality-applicatie voor ‘slimme brillen’ te ontwikkelen. De M100-bril van Vuzix heeft dankzij de SAP-app via de smartphone en internet toegang tot data die wordt geprojecteerd op een virtueel scherm op de bril. De drager van de bril krijgt instructies op het scherm via video, tekst of geluid, zodat hij deze handsfree kan uitvoeren.

Basketpic
Active Ants startte in maart met de Basketpic, waarbij het bedrijf online shoppers per e-mail een foto stuurt van hun net bestelde producten. ‘De Basketpic doorbreekt de stilte tussen de orderbevestiging en de track & trace e-mail', aldus de onderneming.