Twinkle | Digital Commerce

Groupon start levensmiddelenverkoop met Groupon Basics

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:23

Groupon heeft een nieuw label geïntroduceerd op zijn Amerikaanse thuismarkt: Groupon Basics. Onder die vlag zijn onder andere huishoudelijke producten en drogisterijartikelen in bulkverpakking te koop. Binnenkort moeten daar kruidenierswaren bijkomen.

Techcrunch schrijft over de lancering van Groupon Basics (screenshot). Bij de start zijn zo’n honderd verschillende producten in bulkverpakking te koop, tegen korting van gemiddeld 20 tot 30 procent. Tot het aanbod behoren onder andere scheermesjes van Gilette, deodorant van Dove en vitaminesupplementen van Airborne.

Groupon Goods
Toen het in ons land al heel gebruikelijk was dat Groupon goederen (van bijvoorbeeld webwinkels) aanbood op zijn site, startte het bedrijf pas serieus met productverkoop in de VS. Groupon Goods werd apart gepositioneerd als discount retailing arm van de koopjessite, groot geworden in korting bij restaurants en beautycentra. Bij Groupon Goods, het snelst groeiende onderdeel van het ‘jongste miljardenbedrijf ooit’, is Groupon zelf de verkopende partij. Eind vorig jaar werd een eigen distributiecentrum geopend voor de goederenopslag en Groupon zou inmiddels bezig zijn met de ontwikkeling van private labelsGroupon Basics (screenshot) is feitelijk een spin-off van Groupon Goods.

Amazon Prime Pantry
Anders dan bij bijvoorbeeld Costco en Walmart’s Sam’s Club hoeven Amerikanen zich niet te registreren om te kunnen bestellen bij Groupon Basics; van een membership fee is dan ook geen sprake en Groupon verzendt orders vanaf 25 dollar gratis naar de mensen thuis. Het bedrijf gaat met de levensmiddelenverkoop onder andere ook concurreren met Amazon, dat met Prime Pantry onlangs zijn eigen groothandel introduceerde (video). Abonnees kunnen zelf een doos samenstellen met bijvoorbeeld toiletpapier, hondenvoer en ongekoelde etenswaren en die voor 6 dollar laten bezorgen.