Twinkle | Digital Commerce

Zalando boekt half miljard omzet in eerste kwartaal

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:55

Zalando heeft het eerste kwartaal afgesloten met een omzet van 501 miljoen euro. Een stijging van 35 procent ten opzichte van begin 2013, toen de omzet nog 372 miljoen euro bedroeg. De online retailer kwam nog niet uit de rode cijfers, maar zag zijn verlies wel afnemen.

Zalando’s enorme groei van de afgelopen jaren zwakt steeds verder af. In zijn jaarrapport over 2013 bleek al dat de omzet over het jaar heen met ‘slechts’ 52 procent was toegenomen tot 1,76 miljard euro. In de jaren daarvoor groeide de online retailer nog met 125 procent (2012) en 240 procent (2011).

DACH-landen
De landen Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland behoren tot Zalando’s topmarkten. Deze namen in 2013 meer dan 1 miljard euro van de totale omzet voor hun rekening. In het eerste kwartaal van 2014 was het aandeel van deze landen 57 procent, iets kleiner dan in het eerste kwartaal van vorig jaar (60 procent). De omzet in het afgelopen kwartaal steeg in de drie genoemde landen met 27 procent, van 223 miljoen euro naar 284 miljoen euro.

Afnemend verlies
Zalando gaf in zijn jaarverslag over 2013 geen winstcijfers prijs. In 2012 boekte de retailer nog een verlies van iets meer dan 90 miljoen euro. In het eerste kwartaal van dit jaar werd opnieuw verlies geboekt door 'diverse investeringen en seizoensfactoren’, meldt Zalando. Echter, het verlies is wel afgenomen ten opzichte van begin 2013. Concrete cijfers hiervan worden niet gemeld.

Mobiel
Aan het eind van het eerste kwartaal kwam 38 procent van het verkeer naar Zalando van mobiele apparaten. Daarmee bedoelt het bedrijf zowel smartphones als tablets. De sites van Zalando verwelkomden samen 332 miljoen bezoekers. Begin 2013 stond de teller nog op 275 miljoen consumenten.

Investeringen
De investeringen waar Zalando in zijn kwartaalbericht naar verwijst zijn voornamelijk de logistieke centra die de online retailer in Duitsland bouwt. Het bedrijf heeft in het afgelopen kwartaal de uitbreiding van zijn eerste eigen fulfilmentcenter in Erfurt volledig opgeleverd. Volgens Zalando is het dc ‘de grootste e-commerce faciliteit in Europa’. Ook werd er hard gewerkt aan het magazijn in Mönchengladbach en rolt Zalando click & collect in verschillende landen uit. Voor het volgende kwartaal staat de internationalisering van de mobiele applicatie op de planning.