Twinkle | Digital Commerce

Zappos neemt ‘personeel met passie’ aan via social netwerk

2017-05-27
180101
  • 1:20

Zappos heeft een nieuwe manier gevonden om de juiste personen in het enorme bestand sollicitanten te vinden. De schoenretailer vraagt geïnteresseerden contact te leggen met Zappos-medewerkers door zich aan te sluiten bij het sociale netwerk Zappos Insiders.

Na begin dit jaar zijn gehele bedrijfsstructuur op de schop te hebben gegooid en aan de hand van het holacracy systeem de functietitels te hebben geschrapt, zet Zappos zijn efficiëntere werkvisie door naar zijn vacatures.

Passie bewijzen
Deze worden niet meer op LinkedIn of andere vacaturesites geplaatst. In plaats daarvan dienen de jaarlijks 31.000 sollicitanten hun passie voor Zappos te bewijzen op Zappos Insiders. Op dit sociale platform spreken sollicitanten met bestaande medewerkers van de schoenretailer, zodat zij ‘een band met elkaar op kunnen bouwen.’

Baan aangeboden
Recruiters sorteren de gebruikers van het sociale medium in groepen om vervolgens aan de hand van onder andere gevoerde gesprekken op het platform de beste sollicitanten te selecteren. Deze personen krijgen een passende baan aangeboden.

Spammen
Zappos heeft momenteel 1.500 medewerkers en heeft plannen om zijn team dit jaar uit te breiden met 450 nieuwe werknemers. Het standaard sollicitatieproces is volgens Michael Bailen, hoofd talent acquisition bij Zappos, ‘te traditioneel’, schrijft The Wall Street Journal. ‘We spammen sollicitanten met vacatures en zij spammen ons terug met brieven. Ik hoop dat meerdere bedrijven onze manier van aannemen zullen gaan hanteren.’

Lees ook:
-
Binden en boeien: hoe werft en behoudt u goed personeel? (5-3-2014)
-
Binden en boeien: het gevecht om e-commerce talent (2-4-2014)