Twinkle | Digital Commerce

Airbnb laat locals vragen van reizigers beantwoorden

2017-05-27
180101
  • 1:40

Airbnb heeft een nieuwe in-app conciërge service ontwikkeld waarmee reizigers te allen tijde een beroep kunnen doen op de diensten van lokale bewoners. Met de functie kunnen locals ook tickets voor bijvoorbeeld concerten voor de vakantieganger aanschaffen.

Airbnb heeft sinds 2011 al een conciërgedienst waarbij reizigers een hotline kunnen bellen voor meer plaatselijke informatie van hun bestemming. De in-app service ‘Local Companion’ brengt hen nu direct in contact met een local in de buurt van hun accommodatie, los van of de reiziger bij Airbnb een hotelkamer huurt of niet, schrijft The Next Web.

Beste sushirestaurant
Door in de Airbnb-app te vermelden waar hij zich bevindt wordt de vakantieganger direct gekoppeld aan bewoners die zijn vragen kunnen beantwoorden. Waar kun je bijvoorbeeld het beste sushi eten? En wie kan voor hem een ticket boeken voor een bepaalde basketbalwedstrijd? Deze tickets kan de ‘dienstverlener’ voor de reiziger boeken aan de hand van zijn creditcardgegevens. Laatstgenoemde dient hier een akkoord op te geven in de app.

Extra inkomsten
Local Companion wordt momenteel getest door een geselecteerde groep gebruikers in San Francisco. Het is nog onbekend wanneer de service ook in Nederland kan worden gebruikt. Volgens The Next Web is de dienst een extra zakcentje voor lokale bewoners, omdat zij ‘waarschijnlijk wel’ een fee krijgen voor het beantwoorden van reizigersvragen.

Vliegtickets verkopen
Airbnb meldde eerder al bezig te zijn om zijn dienstverlening uit te breiden. Het onderzoekt onder andere of het in de toekomst ook vliegtickets kan verkopen of diners kan reserveren voor klanten. Anders dan bij Local Companion gaat het dan om een service die al bij het boeken van een reis wordt verleend.

Grootste hotelketens
Airbnb is sinds zijn oprichting in 2008 behoorlijk gegroeid. Onlangs ontving het bedrijf tijdens een investeringsronde tussen de 400 en 500 miljoen dollar. Daarmee bezet het bedrijf volgens The Wall Street Journal met een geschatte waarde van 10 miljard dollar (7,3 miljard euro) momenteel de vierde plaats in de lijst van grootste 'hotelketens'.