Twinkle | Digital Commerce

H&M opent volgend jaar acht tot tien nieuwe webshops

2017-05-27
180101
  • 1:19

H&M blijft maar nieuwe online winkels openen. Deze herfst komt het met webshops voor de Spaanse en Italiaanse markt en ook de Chinese shop staat klaar voor de start. ‘We willen in 2015 nog acht tot tien nieuwe online markten aanboren.’

H&M presenteerde vanochtend zijn plannen voor de nieuwe online winkels in zijn halfjaarrapport. Het bedrijf noteerde in de periode tussen 1 december 2013 en 31 mei 2014 een totaalomzet van 69 miljard Zweedse kroon (7,6 miljard euro), een stijging van 17 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder.

Dedicated
Ook boekte het een nettowinst van omgerekend meer dan 800 miljoen euro. Deze winst is enigszins opmerkelijk, aangezien H&M volop bezig is nieuwe online shops te ontwikkelen voor zijn klanten in onder andere Spanje, Italië en China, waarvan de dedicated sites nu alleen nog een voorportaal hebben. En ook komt H&M deze herfst met een nieuw schoenenconcept voor ‘geselecteerde H&M-winkels in negen landen en de webshops’.

Amerikaanse shop
H&M lanceerde vorig jaar zomer zijn webwinkel voor de Amerikaanse markt. Diverse retailexperts bekritiseerden H&M over het uitroltempo van zijn online verkoopactiviteiten. De Amerikaanse shop zou begin 2012 worden geopend, maar de lancering werd uitgesteld tot het voorjaar en vervolgens tot de herfst van dat jaar. Ook dat werd niet gehaald. In september 2011 was wel al een aantal H&M-artikelen online te bestellen voor Amerikanen, in een e-boutique van Elle.com. Begin dit jaar volgde ook een Franse webshop voor H&M.