Twinkle | Digital Commerce

Ibrahim Ibrahim: ‘Participeren is het nieuwe consumeren’

2017-11-08
180101
  • 1:20

De snelle veranderingen in het retaillandschap dwingen bedrijven ertoe klanten echt aan zich te binden. Niet hun producten, maar de verhalen die ze maken zijn daarbij doorslaggevend, volgens Ibrahim Ibrahim van het toonaangevende Britse adviesbureau Portland.

Ibrahim sprak vanochtend op de Global E-commerce Summit in Barcelona. Hij hield een gloedvol betoog over de ontwikkelingen op het gebied van retail. ‘The future of retail is live’, zei hij over fysieke winkels. Winkelstraten zullen moeten inspelen op de veranderende wensen en gedragingen van consumenten; van functioneel naar recreatief. Daar horen onder andere optredens, demonstraties en workshops bij. Winkelen moet leuk zijn en dan zullen winkeliers floreren: ‘Make entertainment shoppable’, adviseerde Ibrahim.

Ritualisering
Volgens de Brit, die strooide met mooie oneliners, is ‘participeren het nieuwe consumeren’. Online retailers moeten niet denken in producten, maar in platforms: ‘The future of retail is not in a box.’ Ze moeten zichzelf zien en presenteren als eigenaar van verhalen, niet van producten. In dit verband sprak Ibrahim van ritualisering. ‘Wat is je ritueel, je rode lijn, de lijm die alles bij elkaar houdt?’ spiegelde hij het publiek voor. ‘Mensen kopen geen merken meer, ze worden er lid van. Think digital, deliver analog’.

Mensen gelukkig maken
Aan het eind van zijn keynote presentatie in Barcelona zei Ibrahim dat er twee soorten retailers zullen overblijven: de snelle en de dode. Volgens de Brit zou de focus niet moeten liggen op geld verdienen: ‘Het gaat erom dat je mensen gelukkig maakt. Dan geven ze je hun geld vanzelf.’