Twinkle | Digital Commerce

Alibaba’s Jack Ma: 'De toekomst is aan C2B'

2017-05-27
180101
  • 1:06

Consumenten zullen hun behoeftes compleet gaan dicteren aan bedrijven, verwacht topman Jack Ma van Alibaba. De klant komt aan het roer, onder andere door cocreatie en customisation. ‘De tijd van prijsconcurrentie is voorbij.’


Techinasia.com doet verslag van een presentatie die Ma gaf op SoftBank World 2014 in Tokio. Beursganger Alibaba staat er wat hem betreft goed op. Het e-commerce concern stelt de klant altijd voorop, dan volgen de werknemers en dan pas de aandeelhouders. Bovendien gebruikt Alibaba door big data gedreven technologieën, om klanten goed te bedienen.

Uitgesproken wensen
‘We zullen een verschuiving gaan zien naar C2B en het draait allemaal om customisation’, zei Ma gisteren. ‘De tijd van prijsconcurrentie is voorbij.’ Volgens de excentrieke Chinees zijn de wensen van consumenten meer uitgesproken dan ooit tevoren en hebben bedrijven daar rekening mee te houden. Feitelijk ligt het primaat bij de klant; de toekomst is aan bedrijven die het beste in diens individuele behoeften kunnen voorzien.

Het C2B-model
De toenemende populariteit van het C2B-model wordt toegeschreven aan de opkomst van internet, dat één-op-één communicatie mogelijk maakt, en aan de gedaalde kosten van technologie. Wikipedia omschrijft het als ‘een businessmodel waarin consumenten (individuen) waarde creëren en bedrijven die waarde consumeren’.